When Halacha says that women are makpid not to do Melachos so long as the candles are burning, which Melachos are we referring to?

 

Sewing, weaving and washing clothes, unless you have a custom which is more Machmir.

 

Sources:

הרבה טעמים נאמרו בזה: בב”י סימן עת״ר בשם הרא”ש (וכל בו) – משום היכר שלא לבא להשתמש לאורה. ובמטה משה סי’ תתקצד – שמא יכבה נר שלו ויבא להשתמש לאורו (ובמור וקציעה – שמחמת הרגל נשים תבואנה לעשות מלאכה לאורה). ובלבוש – שלא להסיח דעתן מהנס עושין אותו שעה כמו יו”ט, ועוד.

והרבה נפק”מ יש בין הטעמים (ומהם, אם שייך דוקא לנשים – עיין משנ”ב סק”ג בשם א”ר, או לכמה זמן נמשך האיסור – עיין מג”א סק”ב). ולמעשה, במשנ”ב שם סק”ד מיקל אפי׳ בעוד שהנרות דולקות אם עבר כבר חצי שעה (אבל עיין בספר יומין דחנוכה על סימן זה, ובספר בירור הלכה או”ח תניינא עמוד שסג-שסד וראה גם בחלק ד עמוד תל). ומנהגנו להחמיר חמשים דקות – ראה ס׳ המנהגים ע׳ 71.

והרבה אחרונים מסכימים שהמנהג לאסור רק מלאכה גמורה ודבר שצריך עיון רב, עיין שו”ת קנין תורה ז, נב “שלא הזכירו בכמה שו”ת אלא טוויה כיבוס ומעשה מחט”, וע”ד מה שהביא הבן איש חי וישב כז משלחן גבוה (לגבי יום א וח’ דחנוכה). ובשו”ת שרגא המאיר ו, פז, שאין לאסור אלא מלאכה גמורה כמו כיבוס אריגה ותפירה, שהרי לפי טעם הלבוש גם יו”ט מותר בבישול ושאר צרכי בית, ולפי טעם ב”י ומטה משה אין לאסור אלא דבר שצריך עיון רב. ועיין גם ספר יומין דחנוכה על אתר שרק מה שאסור בחול המועד ור”ח אסור. ולהעיר מהלשון במכתב כללי לימי החנוכה (נדפס בלקוטי שיחות חכ”ה ע’ 512): נהגו הנשים להוסיף בזה “שלא לעשות מלאכה בעוד שהנרות דולקות” — חדורות הן בענין ותוכן דנרות חנוכה הדולקות עד שאין להן שייכות לשום מלאכה.

 

 

#11987