Is it better to daven b’tzibbur without a hat, jacket and gartel or b’yechidus with them?

 

B’yechidus with a hat, jacket and gartel. However you should be present when the Minyan davens and answer Kaddish, Kedusha etc.

 

Sources:

משום הכון לקראת אלוקיך, וכעומד לפני המלך, שהוא מדינא משא״כ תפלה בצבור שאינה חובה גמורה כ״כ. ובלאו הכי ע”פ רוב לא יוכל לכוין בתפלתו בלי הנ”ל, ובפרט כשמתבייש קצת. וגם יתכן דמפריע לשאר המתפללים. וכן נהגו חסידים ואנשי מעשה. וסימוכין לדבר גם ממנהג חסידים לעסוק בהכנות לתפילה וכוונתה גם על חשבון תפילה בצבור. ובימינו יש בזה גם משום יר״ש, ומראה שהוא מעדת החרדים לדבר ה׳, והעדרה – מצביע לפעמים להיפך ח״ו, ויכול להשתלשל לגרוע מכך היל״ת, כנראה במוחש.

וכ״ה בכ״מ בשם הגרח״ק (נקיות וכבוד בתפלה ע׳ רח. שאלת רב ע׳ קצד. דעת נוטה א, נט). וראה אבני חושן ג ע׳ תכא. עלינו לשבח זילברשטיין בראשית ע׳ שסח. (וראה חשוקי חמד להנ״ל בכורות מד, ב). שיעורי הגריש״א ברכות כג, א – ע׳ רמט הע׳ קצט. וראה אשרי האיש א ע׳ קא (ובכ״מ משמו – באו״א).

וי״ח בזה – ראה אבני ישפה א, ז. תפלה כהלכתה ז הע׳ פ. הליכות שלמה ב, טו. אשי ישראל י הע׳ טו. אול״צ ב, יג, ג. יגל יעקב דבליצקי ע׳ פז. וכ״ה גם לפמש״כ בשו״ת אג״מ יו״ד ג, סח בסופו בגדר תפלה בצבור.

ולהעיר מדוגמתו להתפלל ללא טלית מחמת תפלה בצבור – ראה מור וקציעה כה ד״ה וכן נלע״ד. שו״ת אמרי יושר ב, רא, ב.

ותלוי גם במציאות, שהכל לפי מה שהוא אדם, ותלוי בתנאי המקום והזמן. וראה שו״ת צי״א יג, יג. שם יד, מט.

 

 

#11807