Questions about birth on Shabbos; What serves as a proper “Shinui” on Shabbos?
1) When needing to call a taxi to go to the hospital, is a shinui of the left hand suffice? Along those lines when there is no cut toilet paper, and one is using a shinui can a left hand be enough?
Using the left hand only suffices as a shinui for those melachos which are extremely fine motor skills and the left hand is almost never used to do this melacha otherwise.
Ripping toilet paper with the left hand is not considered a shinui and one may not rip toilet paper with the left hand on Shabbos even if there is no cut toilet paper available.
It should be noted that a shinui is not a license to permit performance of melachos on Shabbos. Nonetheless, cutting toilet paper is an exception and where there isn’t cut toilet paper one may use a shinui, such as using the elbow to cut it on Shabbos.
בתוספתא שבת י, יא לגבי תולש שחייב בשמאלו. וראה חזון יחזקאל שם. וכן במוציא – שבת צב, א. אבל לא בכותב – שם קג, א. וראה חי׳ המיוחסים להר״ן שבת שם שמחלק שכתיבה היא מלאכה דקה. ושם ד״ה הא מני, לר״י, שברושם שאני שדרך לרשום בשמאל כימין. וצ״ע שם ר״פ ר״א דמילה – קל, א ד״ה ר״א. וראה גם בר״י מלוניל שבת קג, א. ולענין שוחט – משמע בס׳ התרומה הל׳ תפילין שבשמאל פטור. וראה רעק״א חולין טו, ב. הגהות עתים לבינה ע״ס העתים ע׳ 351. חי׳ הגרא״מ הורוויץ פסחים סו, א. [ולהעיר שבאב המלאכה, נטילת נשמה, אין חילוק בין ימין לשמאל – ראה להלן בתולדות].
ועיקר הענין, שגדר שינוי הוא שאין דרך בחול לעולם לעשות כן, שו״ע אדה״ז שא, ג. ותלוי גם אם השינוי מכביד על המלאכה.
וחקרוה שרים, במש״כ בא״ר שמ, יא, לפתוח ספר שיש אותיות בחודי דפיו בשמאל. וכ״ה בשו״ת פני מבין או״ח סז. לבושי מרדכי קמא או״ח נט. וראה משה״ק באבנ״ז או״ח רט, ט. וראה דע״ת שמ ד״ה ועיין בא״ר. וראה מגן אבות שבת עד, א לתוד״ה ולא ידענא, בקטע המתחיל ונראה – לענין בורר בשמאל. ולכאו׳ כוונתו שחייב חואת. ובחנם תמה בשו״ת מנח״י ה, לח. וראה שבה״ל ז, סד. ח, קעו. ובמגדנול אליהו חי׳ קיח השיא דבריו לכוונה אחרת כאילו שבורר בשמאל פטור. וכוונתו ברורה שכשמוציא האוכל מחזיק בשמאל הפסולת, הא אם הוציא הפסולת אפילו בשמאל אסור.
וראה חיי״א הל׳ שבת ט, ב משנ״ב שמ, כב. תפא״י כלכלת שבת בפתיחה ד״ה שינוי. צפע״נ ח״א השמטות כא, ג. שו״ת עמק הלכה ב, כד. מהרש״ג ד, קיג. שו״ת שמע ישראל נו-נז. יג״ל יעקב נה. בנין דוד לה. זקן אהרן א יז. וראה הנסמן בשו״ת נשמת שבת סי׳ שמ, סט-ע. ברכת יהודה ברכה ב, ה.
ולענין נייר טואלט – ראה שו״ת יבי״א ה או״ח כט. יבי״א ד או״ח לח י.
בנוגע לרושם תולדת כותב – ראה משנ״ב שמ, ה בבה״ל ד״ה מותר ודלא כמנ״ח מלאכת כותב טו. או״ש יא, יז. דברי יחזקאל ד ענף א. מגילת ספר ע׳ קלז. שבה״ל א קיד. וכבר חקרו בכ״מ בנוגע לתולדות אי דינם כאבות בענין זה. וראה אפיקי ים ב, ד ענף ה ד״ה והרמבם.
עוד מצינו למי שכתבו שאם התוצאה דומה אחרי השינוי אינו בגדר שינוי, ראה שו״ת מהר״ח או״ז לא, במניח קדירה על האש בשינוי. וראה חי׳ חת״ס יומא לד. שבה״ל ז שם. נשמת אברהם ג אה״ע קכג א – ע׳ שכ. ונפק״מ במכונת הדפסה. וכן בהדלקת חשמל וכדומה. וראה אבנ״ז הנ״ל לענין מוחק. שו״ת רב פעלים א או״ח כ. וראה אג״ט פתיחה לל״ט מלאכות אות ג. שם מלאכת אופה מד, ג-ד. ויתכן שבעושה במרפקו ובפיו שניכר במלאכתו להדיא שאינו מעשה אומן, יש מקום להקל גם כשאין התוצאה משתנית. וראי׳ ממציצת פירות בפיו ומיעוך קשקשים בצינור ברגליו ועוד כו״כ כיו״ב.
קריעת נייר טואלט – לדעת אדה״ז אין לאסור משום קורע.
ונחלקו אם יש בזה משום מחתך. ובכל אופן כשאינו מקפיד לחתוך במדה – אין בו משום מחתך, כ״א משום תיקון כלי – ראה בכהנ״ל שו״ע אדה״ז שמ, יז. ועוד. אבל במקום כבוד הבריות יש להתיר – פמ״ג שכב בא״א ד. וראה שו״ע אדה״ז שיב, טו. ומ״מ, כדאי לכתחילה לעשות בשינוי (ותלוי אם הטעם שמותר לקטום ביד דלאו תיקון מעליא הוא, כבפירש״י ביצה לג, ב ד״ה אינו, או כיון שהוא כלאחר יד, ראה משנ״ב שכב בבה״ל ד״ה אחד.
2) At what point can one consider a woman a “yoldes” and can start calling a taxi and do melachos with a shinui?
See here:
3) If one needs to download an Uber App on Shabbos, would it be better to press one number and call a taxi and have to deal with paying them with a shinui (or asking them to come into the house and take the money), or is it better to press a few more buttons to download and set up the Uber App on Shabbos and not have to deal with the money?
The Uber app should be set up before Shabbos. If this wasn’t done, one should just call a cab with a shinui.
להתקין את האפליקצי׳ יש חששות של מכה בפטיש, מקח וממכר, כותב וכו׳ וי״א גם בונה בבננית המערכת ושמירתו במחשב. משא״כ בצלצול בטלפון שיש רק משום פעולה חשמלית – אף שיש המחייבים בזה משום בונה ג״כ אבל היא דעת יחיד – וגם בד״כ ה״ז LED, שנתקשו בטעם האיסור בכלל, ואין שם ניצוצות וכו׳. וטלטול המעות הוא רק שבות של מוקצה. וגם התשלומין אינו דומה לבאפליקציה שמתקין מערכת תשלומין תמידית. וק״ל.
#2848 (1-3)