May one use a hairband with teeth on Shabbos/Yom Tov?

 

One may wear a hairband with teeth on Shabbos outdoors provided that it is connected firm to the hair.

One may put on and adjust a hairband with teeth on Shabbos and Yom Tov provided that one ensures that it will not remove a hair while doing so.

 

Reasoning:

A hairband is permissible and not considered ‘carrying’ since it is to keep the hair together.

Although, combing hair which can inadvertently uproot hair is forbidden (see Shulchan Aruch Orach Chayim 303:27 & Mishna Berurah ibid:87 in regards to using a hard comb), however placing or adjusting a hairband does not seem that it will uproot hair. If there is a certain brand of hairband that one will most likely pull out hair while putting on or adjusting the hair band, it must be avoided.

 

Sources:

גזרו חכמים שלא תצא אשה ברצועות שבראשה בשבת דילמא איתרמי לה טבילה של מצוה ושריא להו. והובא להלכה בשו״ע רסי׳ שג. אדה״ז שם א.

אמנם, כמה פעמים בסרט שבימינו אין דררא דחשש, כיון שרפוי.

ונהוג בתפוצות ישראל שלובשות אותו בשבת. וראה שש״כ יח הע׳ נה. ועוד. וכבר שקו״ט במה שלא חששו בכלל לגזירת חכמים שתסירם בטבילה. ולהלן כמה אופני ישוב וצדדי היתר בדבר:

א. לשיטת היראים סרע״ד והובא במאירי שבת נז, א ד״ה ואף הדברים – אסור רק כשאינו דרך תכשיט, וממילא אינו שייך בסרט שבזמנינו.

ב. בכלבו לא וכן באהל מועד דרך יא נתיב יז ובארחות חיים רסא, שכשטובלות במקוה שבבית ולא בנהר לית לן בה. ואף שלא הובאה שיטה זו ביתה יוסף – חזי לאצטרופי. והובא נמי להלכה בברכ״י א. ובזכרון משה לנכדו על אתר. באר יעקב קרויזר ד. פתחי עולם ג. אבל ראה כה״ח ג. ולהעיר גם מל׳ אדה״ז: לבית הטבילה. וצ״ע.

ג. בתורי״ד שבת שם, שהאיסור באופן שצריך לקלוע אח״כ להחזירם, וא״כ אינו שייך ברצועות שבזמנינו. ולהעיר ששיטה זו הובאה בשו״ת בי״צ יו״ד ח״ב יט, א. אבל בפוסקים משמע דלא כשיטה זו.

ד. לפי ההיתר בתכשיטים בזמנינו שבשו״ע שג, יח דלית לן רה״ר -א״כ ה״ז שייך גם בגזירת חכמים משום טבילה – אדה״ז כג. תוס״ש לז. וראה תהל״ד ה. אלא שבמקום רה״ר גמורה אינו שייך טעם זה. וראה קו״א א.

ה. עוד להעיר שבזמנינו לא שייך שמחזיקות אותו ביד, שאין הדרך כן כלל. ודומה לטעם ההיתר בגזירת דילמא שלפא ואתי לאחוויי שכתבו הפוסקים שאינו שייך בזמנינו. אלא שכמדומה אי״ז עולה יפה במציאות.

ו. עוד יש לצרף בנוגע לבתולות שבשו״ע אדה״ז הביא שגזרו בבתולות במוסגר. ומשמע שיש בזה ספק. וי״ל שרק כששייך אצלם טבילה גזרו, ובזמניהם טבלו לטהרות. וראה גם לחו״ש יו״ד קצח, ג. וי״ל שגם להצד שגזרו בבתולות, בימינו שאסרו עליהם לטבול אין לחוש. וראה גם מה שבי׳ בטעם הספק במגדנות אליהו חידושים סע״ז. ושנית לו בשו״ת הנ״ל ח״ב מ.

ז. כן י״ל דכיון דלצניעות עבידא שמקפידות שיהיו שערותיהם אסופות, לית לן למיחש, ע״פ משנ״ב כד. ותלוי אם הוא מקום שמקפידות בכך משום צניעות. ולהעיר מאג״מ יו״ד א סוסי׳ מח.

 

 

#425