Is it allowed to ingest psilocybin mushrooms, not recreationally, but as a treatment for depression and end-of-life issues?
The matter depends.
In general recreational drugs are against Halacha, as we find that the Poskim forbade taking substances like marijuana for a range of reasons (see below), including the reason that one should not extra indulge themselves in worldly pleasures.
There is no blanket answer regarding taking substances for depression and end of life issues. Certainly one shouldn’t do something which is illegal (Dina Demalchusa Dina).
If the substance is legal for the patient and truly needed for medical reasons like tremendous pain, then medical advice should be obtained from a professional doctor.
טעמים ומקורות:
בפסחים קיג, א: אמר ליה רב לחייא בריה לא תשתי סמא. ובפירש”י: לא תלמד לשתות סמים מפני שתקבע להון ווסת ויהא לבך שואלך ותפזר מעות. וברשב”ם: ואפילו לרפואה לא תישתי אם אפשר לרפואה אחרת.
וראה שו״ת אג״מ יו”ד ח”ג סי’ לה: הנה בדבר אשר התחילו איזה בחורים מהישיבה לעשן חשיש (מעראוואנא), פשוט שהוא דבר אסור כמכמה עיקרי דינים שבתורה, חדא שהוא מקלקל ומכלה את הגוף ואף אם נמצאו אנשים בריאים שלא מזיק להם כל כך, אבל מקלקל הוא את הדעת ואינם יכולים להבין דבר לאשורו, שזה עוד יותר חמור וכו׳ ועוד שהוא גורם תאוה גדולה אשר הוא יותר מתאוות אכילה וכדומה הצריכים לאדם לחיותו, ויש שלא יוכלו לצמצם ולהעביר תאוותם, והוא איסור החמור שנאמר בבן סורר ומורה על תאוה היותר גדולה שיש לו לאכילה אף שהוא לאכילת כשרות, וכל שכן שאסור להביא עצמו לתאווה גדולה עוד יותר, ולדבר שליכא שום צורך לאדם בזה כו’, ועוד איכא איסור העשה דקדושים תהיו כפירוש הרמב”ן בחומש. וגם הם גורמים לאיסורים הרבה אחרים לבד זה, סוף דבר הוא פשוט וברור שהוא מאיסורים חמורים וצריך להשתדל בכל היכולת להעביר טומאה זו מכל בני ישראל וכו׳.
ובמעדני שלמה להגרשז״א: שודאי יש איסור מצד הדין לקחת סמים כו’, דלקיחת סמים כמו שעושים ברחוב ודאי מזיק את גופו ואסור משום חבלת גופו דאיסור גמור הוא כו’ משום שדעת כל הרופאים דהוא דבר שמזיקו ואסור.
וכ״כ עוד כו״כ פוסקים.
וראה בתשורה וואלף תמוז תשנ״ט ע׳ 72 שבכ״ג חשון תשכ”ה אמר הרבי לסנטור קינג, ממחוז ניו-יורק, ע״ד הנוער, שהנוער התחיל לעשן סמים, והרבי הציע לו הצעה ארוכה כיצד ניתן למנוע זאת. וראה בארוכה המסופר כאן ע״ד היחידות של מר אליעזר שמואלי בנוגע למחלחמת הסמים במוסדות חינוך באה״ק ובצבא.
ובמורה לדור נבוך ב, רמ: האיסור על עישון סיגריות, והצבתו באותה רמה של עישון סמים, עלול להגדיל את השכיחות של שימוש בסמים והתמכרות לסמים, משום שמאמינים שעישון סיגריות, ובמיוחד בקרב אנשים צעירים, מספק ‘בריחה’ מסוימת, ובמידה מסוימת הוא מהווה תחליף לשימוש בסמים באופן כה נפוץ בקרב בני גילם.
וביחידות עם ר׳ שמואל אברמסון, נדפס בהסיפור שלי גל׳ 74: מריחואנה הוא חומר שמעניק לאדם תחושה מזויפת של משהו. אולם, לאחר החוויה הראשונית, כאשר מנסים לתפוס את הדבר ולהגדיר אותו, הרי אותה תחושה חומקת לה אל תחום הפנטזיה. לכן, אמר הרבי, אין זה מהווה אמצעי לגיטימי כדי לחוות חוויה דתית.
ובאג״ק תשל״ז במענה לשאלה האם זה עוול לעשן מריחואנא: ביותר וביותר ולפלא גדול השאלה.
והרב עדין שי׳ אבן ישראל מספר:
He was speaking about the effect on a person taking drugs. He was, incidentally, very careful about not saying anything negative about anybody. He said that the opinion of the Torah in general is that the person should be the master over his or her self, and enslavement of any sort is wrong. Can a person still be the master over himself when involved with drugs and other addictive substances?
ובאגרת מכ׳ מ״ח תשכ״ה:
The Letter & The Spirit – Letters by the Lubavitcher Rebbe, vol 2 p. 345:
Regarding the new drug called L.S.D., which is said to have the property of mental stimulation, etc.
Biochemistry is not my field, and I cannot express an opinion on the drug you mention, especially as it is still new. However what I can say is that the claim that the said drug can stimulate mystical insight, etc., is not the proper way to attain mystical inspiration, even if it had such a property. The Jewish way is to go from strength to strength, not by means of drugs and other artificial stimulants, which have a place only if they are necessary for the physical health, in accordance with the Mitzvah to take care of one’s health. I hope that everyone will agree that before any drugs are taken one should first utilize all one’s natural capacities, and when this is done truly and fully, I do not think there will be a need to look for artificial stimulants.
#3881