We are staying at a hotel for a family Shabbaton and we have to have our luggage out of the room Shabbos afternoon at check out time.
The hotel can’t send someone around to collect the luggage, but they will give us a room to place it in. Are we allowed to put our Muktzeh items in our suitcase before Shabbos, and then Shabbos morning close it up and bring it to that luggage room, since their suitcase is also holding non-Muktzah items?
Answer:
You may carry the suitcase if the non-Muktzeh items inside are more important than the Muktzeh items.
In principle, one would have to first shake out the Muktzeh items before carrying the suitcase, but in this case specifically this isn’t required.
Sources:
בסיס – שו״ע אדה״ז רעז, ו. שט,ד.שי, טז. ואופן החשיבות – ע”פ מג”א רעט, ה. אדה״ז רעז שם במוסגר. רעט, ד. וראה קיצור הלכות בשו״ע אדה״ז סי’ רעט הערה 16. קצוה”ש סימן קיב בבדה”ש סקכ”ד. וראה גם חיי״א סז, ד. משנ״ב רעז, יח. כה״ח שט, כח בסופו. שו״ת שבה״ל ח, נב. שמירת שבת כהלכתה פ”כ הערה רג.
בחיוב ניעור – ראה שו״ע אדה״ז שט, ד. ושם: הפסד בדבר המותר. וכ”ה שם שי, יז. אבל בסי’ רעז, ו במוסגר מוכח שכ״ה אפילו בדבר האסור. וכ״מ שם שח, ה. וראה תהל״ד שי, ח. ובזכרון יוסף קסא הזכיר רק המבואר בסי׳ שט. ובקצוה״ש שם כו הביא ב׳ האופנים ולא העיר ע״ד הסתירה. ויש שרצו ליישב דבסיס שאני שאינו בגדר דבר האסור, אבל בהפסד דבר האסור חייב לנער. אבל בסי׳ שח משמע שגם באיסור ממש א״צ לנער. וכ״מ במג״א רעז, ח. רעט, י. (ועיי״ש בהגהות יא״פ ובמחה״ש). שי, יא ממה שציין לב״ח, שכ״כ להדיא. וכמה אחרונים נקטו לקולא. וראה בית מאיר שי, ח שנחלק עם רעק״א בד״ז.
ובנדו״ז אין חובה לנער בלא״ה, מפני שצריך לפנות מקום זה – ראה שם שט, ד.
#1759