Can a person who has eaten Shehakol with two people who have washed complete a Zimun?
Yes, if he ate at the same table with them. Nonetheless, Lechatchila one should try to get him to wash and have a Kezayis bread. However, if he doesn’t want to wash, he may join even if he just drank a Reviis of any drink, even water.
If it is a Zimun with ten people, there is no need to have them eat bread even Lechatchila. Three others may join seven that ate bread, even if they drank water.
Sources:
שו״ע אדה״ז קצז, ב: אין מזמנין אלא על מי שאכל כזית שפחות מכזית אינו נקרא אכילה ואפי’ אכל פת. ומשאכל כזית מזמנין עליו ומצטרף בין לג’ בין לעשרה אפילו אכל כזית ירק או שאר פירות ואפילו אין כזית בירק אלא שטיבלו בציר ואכל ויש בו כזית עם הציר שעל גבי הזית מזמנין עליו שהציר מצטרף כמ”ש בסי’ ר”י ואפילו לא אכל כלום אלא שתה רביעית מאיזה משקה ואפילו מן המים מצטרף עמהם ועונה ברוך שאכלנו ששתיה בכלל אכילה. והוא שאכל כזית זה או שתה רביעית זו לאחר שעלה והיסב עמהם על המטה בימי חכמי התלמוד שכך היתה דרך קביעות סעודתם ובזמן הזה בישיבה בשלחן אחד שאל”כ אף מי שאוכל פת אינו מצטרף כמ”ש בסי’ קצ”ג ומכל מקום א”צ לישב אלא בשעת אכילתו או שתייתו אבל בשעת הזימון יכולים לזמן עליו אפילו עומד בחוץ לפני הפתח כמ”ש בסי’ קצ”ד. ואפילו ג’ שאכלו ירק או שתו מצטרפים לשבעה שאכלו פת לזמן בשם הואיל ורוב הניכר הוא מאוכלי פת אבל ששה שאכלו פת אין מזמנין בשם בצירוף ד’ שלא אכלו פת שששה אינם רוב הניכר. ויש אומרים שלא הקילו באכילת ירק או שאר אוכלים חוץ מן הפת ובשתיית כל משקה אלא להצטרף לעשרה שכבר יש מאוכלי הפת שיעור הראוי לזימון אלא שאינן רשאין להזכיר השם בפחות מעשרה לכן די בצירוף ג’ אוכלי ירק או שותים איזה משקה שהם יכולים ג”כ לענות עמהם ברוך אלהינו שאכלנו משלו אבל בזימון ג’ כל שאין ג’ שאכלו פת שהם חייבים בזימון אין מזמנין בצירוף מי שלא אכל פת כיון שאינו חייב בזימון. ויש לחוש לדבריהם לכתחלה שאם אכלו ב’ ובא שלישי אצלם ויכולים להזקיקו שיאכל כזית פת יתנו לו פת אבל אם אינו רוצה נוהגין ליתן לו לשתות או לאכול מיני מגדים ומזמנים עליו כסברא הראשונה.
#1355