At what age should a boy start lighting with a oil Menorah?

 

There is no obligation to use olive oil. In some communities, even adults wouldn’t use olive oil, due to expense, cleanliness etc. Many Shuls do not use olive oil either.

Nonetheless, it is a Mitzvah Min Hamuvchar to do so — and this is the Chabad custom. Whether a child should do so is a personal decision which depends on many factors including safety, maturity, etc.

 

Sources:

בנוגע חיוב חינוך קטנים להידור מצוה, ובחנוכה בפרט – ראה רמ״א או״ח תרעה, ב. מג״א תרעז, ח. פמ״ג תרעא במ״ז א. משנ״ב בבה״ל תרעה שם ד״ה ולדידן. וראה בית השואבה אשכנזי לחזור על הידור מצוה לב, לענין הידור מצוה עד שליש. ועוד העירו מזה שא״צ להביא בניו לשמוע מגילה בביהכ״נ – שו״ע או״ח תרפט, ו. וראה בה״ל שם ד״ה מנהג. אבל כבר העירו שיל״פ דמיירי שם בלא הגיעו לחינוך, ראה שו״ת חלקת יעקב או״ח רלב. ולהעיר שלא נהגו לחייב לחנך להתפלל בציבור. וצל״ע מש״כ בשרגא המאיר ז, כח לענין אמירת שמו״ת. וגם לא נהגו כדבריו.

ובפשטות, חילוק בדבר בין הידור שמחוייב בו כהידור מצוה עד שליש (ראה בלשון הריא״ז בשלה״ג סוכה טז, א בדפי הרי״ף. ועד״ז בערוך ערך הדר. אבל ראה מאירי ב״ק ט, א), וחובת התנאה לפניו במצות (ראה מס׳ סופרים ג, יג. שלה״ג שם לענין איגוד הלולב. וכ״ה בטור או״ח תרנא. אבל ראה ב״י שם), להידור דרשות.

ובהידור דמהדרין בחנוכה – משמע קצת שמחוייב בו. ושקו״ט מזה בכ״מ. וראה הלכות קצובות לרב יהודאי גאון ירושלים תש״ב ע׳ פא. והו״ד בשבה״ל הקצר נ. וראה או״ש חנוכה ד, א. כת״ס או״ח קלד. גליא מסכת או״ח ו. וראה פיר״ח ב״ק ט, ב. ולהעיר מקו״א לשו״ע אדה״ז רסג, ה. וראה לקו״ש ח״ה ע׳ 453 בהדמיון (והחילוק) דמהדרין בחנוכה לדין הידור מצוה בכלל. ועיי״ש בפי׳ דברי ר״ח. וכבר העירו בכללות הענין, שבשו״ע לא נזכר כלל הדלקת נ״ח שלא באופן דמהדרין. ואכ״מ. כן להעיר משו״ע אדה״ז תקפא, א בסופו.

ובנדו״ד, ההדלקה בשמן זית היא בגדר מצוה מן המובחר, ומשמע בכ״מ שאין גדרו כהידור מצוה דמוסיף והולך או דהדלקה לכל בני הבית. אמנם, במאירי ששמן זית הוא מנוי המצוה. ועצ״ע אם י״ל שחייב מדין התנאה לפניו. והרי מבואר בכ״מ שההידור דמוסיף והולך או דהדלקה לכל בני הבית עדיף על מצוה מן המובחר דשמן זית – ראה חיי״א קנד, כד. בנין עולם או״ח לד. משנ״ב תרעא, ז. ולכמה דעות, שעוה הוא כשמן זית, שגם בו מצוה מן המובחר. ובשו״ע אדה״ז רסד, יב משמע שהידור דשמן זית הוא כבשבת, והוא מצוה מן המובחר רק לפי שהוא צלול. וה״ה שאר נרות צלולים. וכמנהגנו בנר שבת גופא. ואכ״מ.

וראה באתרא דרב #1425:

Where is the preferred place to light Shabbos candles?

ואיך שיהי׳, אא״פ לומר דחיובא הוא לחנך בזה, שהרי גם בעצמו אין חיוב לעשות מצוה מן המובחר, ראה תוד״ה מי פטר ב״ק עח, ב. ולהעיר שההידור דמוסיף והולך נק׳ הידור מצוה וגם מצוה מן המובחר. (אמנם, לפעמים מבואר שמצוה מן המובחר הוא בהחפצא. וראה לעניננו לקו״ש כ ע׳ 209 הע׳ 14. ואכ״מ).

וראה בעניננו, בשו״ת שבט הקהתי ו, רמו. תשובות והנהגות ג, ריט ד״ה מיהו. משמרת חיים חנוכה ב, ב. וראה בית מתתיהו גבאי א, י סק״ה ואילך.

 

 

#1645