Article: How to Choose a Sofer?
When purchasing STAM (Sifrei Torah, Tefilin, Mezuzos, Megilos), we must heed the words of the Shulchan Aruch, “Tzarich lihiyos me’oid yarei Shomayim v’choraid lidvar Hashem hamisasek bekesivas hatefilin v’tikunon.” One involved in writing and fixing STAM must have a high degree of fear of Heaven and tremble at the word of G-d.
Before we choose a sofer it is crucial to inquire whether he has high standards and is careful to abide by all the halachos scrupulously, that he has a sterling reputation, as well as a ksav kabbalah confirming that rabbonim have attested that he is qualified to do his job and is known to be a yerei Shomayim.
When we hire a car mechanic, a brain surgeon, or anyone else to perform a very important service for us, we look for the very best. How much more vigilant should we be when it comes to a davar shebikdushah, a holy matter!
In addition, it is a good idea to have another sofer check the item before we purchase it. There are many parashiyos of tefilin and mezuzos on the market written by sofrim who do not abide by certain hidurim, are kosher only bedieved, after the fact, or are unfortunately pasul. This is even more pertinent when purchasing STAM from a commercial vendor without knowing firsthand the identity or standards of the sofer.
Those who sell tefilin and mezuzos that are not kosher are machti es harabim, cause the masses to sin, and it is the equivalent of chas vesholom selling non-kosher food to Jews.
The Levush writes that it is crucial not to take the word of just any sofer at face value; rather, a special group of upright sofrim should be appointed in every city who are knowledgeable in Torah, truthful, hate money, are G-d fearing, and tremble at His word, similarly to the requirements for shochtim, ritual slaughterers.
[מן הראוי למי שיש כח בידו למנות כותבי תפילין מהוגנים אנשי אמת שונאי בצע בעלי תורה יראי אלקים וחרדים על דברו בכל עיר כמו שממנים שוחטים ובודקים שלא יאמינו לכל הסופרים].
שו״ע או״ח סל״ב ס״כ. לבוש שם ס״כ, עיי״ש דברים כדרבנות (העתיקו, והאריך בזה, בספר הזכרונות לר״ש אבוהב בזכרון ט פ״ג, עיי״ש). ט״ז סקי״ט. אדה״ז סל״ג. וכן בשו״ע שם סל״ט ס״ט שאינם נקחים אלא מן המומחה.
וידוע מש״כ הפמ״ג (במ״ז סל״ב סקי״ט) שצ״ל יר״ש יותר משוחט. וראה בהקדמה לכת״ס עמ״ס חולין. וראה קסת הסופר ס״א ס״א ובלשכת הסופר שם. ובס׳ ברוך שאמר: אני רואה שאין שום אדם משים אל לבו מלאכת שמים זו ואין משגיחים אם הסופרים כותבים כתיבה תמה או שבורה ואפי׳ מקצת לומדי התורה מסכימים ומקבלים את הסופרים לכתוב תפילין אשר בעצמם לא קבלו מעולם שום קבלה אמיתית ובזה הם מחטיאים את הרבים. ולהעיר גם משו״ת חת״ס או״ח סר״ה בסופו: המלך זקן וכסיל הידוע בזקנותו ישב על כסא של ג׳ רגלים וכו׳ סופרי סת״ם שיופסלו כל התפילין ומזוזות על ידם. ובליקוטי שו”ת חת״ס סוסי׳ פג: ומכ״ש דבתפילין סופרי זמנינו בקיאים לא היה ולא נברא כי בעוה״ר מקלקלים ומכשילים את הרבים ויש כמה מאות ישראלים כשרים אשר מימיהם עדיין לא הניחו תפילין כשרים אקרקפתא דלהון. ובמשנ״ב סל״ז סק״ד: ויען כי גדול כח המצוה כ״כ ולהיפך העונש רח״ל לכן יזהר כל אדם לקנות תפילין מסופר מומחה ויר״ש ובעל תורה וכן רצועות יקנה מאיש נאמן כדי שיהא בטוח שנעבדו לשמן מעורות טהורות כי מי שהוא מניח תפילין פסולים לא לבד שאינו מקיים המצוה אלא שמברך כו״כ ברכות לבטלה שהוא עון גדול ובעו״ה רבה המכשלה במה שקונים תפילין ורצועות ממאן דהוא לפי שמוכרים בזול ורובן אינם מרובעין ועוד יתר קלקולים שמצוי בהם בעת כתיבתן וכל יר״ש יתן אל לבו אם על מלבושיו וכליו הוא מהדר שיהיו כתיקונם מכ״ש בחפצי שמים שלא יצמצם ויחוס על הכסף אלא יהדר לקנות אותן שהם בודאי כשרים אף שמחירם רב. וראה קו״ק שנדפס בשו״ת תירוש ויצהר סס״ב.
From the Halacha2go.com Archives
#240