Can a GPS electronic tracking device be attached to the clothes of an autistic child that sometimes wanders away, to be carried outside on Shabbos?

 

It is permitted to wear it on Shabbos despite the electrical effects.

One may also carry them outdoors in a place with no Eiruv, if attached to the individual’s actual body.

 

Sources:

.מצד החשמל – ראה שו״ת מנחת אשר ח״א סל״ב סק״ג

ומצד איסור הוצאה – ראה סה״ת סי׳ רה דהוי כמו מלבוש. סמ״ג ל״ת סה (יח, ג). מרדכי שבת פ״ה רמז שנג – עד, א בדפי המרדכי. שו״ע סש״א סי״ט. מג״א שם סקכ״ט בשם המרדכי שם, והוא ע״פ שבת סג, ב. שו״ע אדה״ז שם סט״ו. וראה ביהגר״א שם. משנ״ב סקס״ט. ובשעה״צ סקע״ג מה שנתקשה בזה. ובמאירי שבת פ״ו מ״ז שכל שנעשה לשמירה אינו משאוי.

ואעיקרא דמילתא, להעיר מאו״ז ח״ב ספ״ד: הואיל ועבד יוצא בו כל השבוע הו״ל כמלבוש. וגם חותם שבבהמה אסור רק מחשש דשמא יפול.

אמנם, ילה״ע ממהדו״ב סוסי׳ שא ד״ה אבל, שלרמב״ם אפשר דאין היתר לנחבשים לצאת בכבלים שמקרה הוא.

אלא שבנדו״ז י״ל שאינו מקרה. וכן יש לצרף דעת האג״מ או״ח ח״א או״ח סי׳ קיא, ועוד כו״כ – להתיר בשעון (אלא ששעון הוא גם דבר הרגיל בלבישה). ועוד, שגם באומנים הנושאים דבר להכריז על אומנותם הוא רק דרבנן משום הוצאה שלא כדרכה – אדה״ז שא, ט. ונוסף לזה שהוא עבור צרכי חושיב״ס. ואף שיכול להשאר שם מלכתחילה – ראה שו״ע אדה״ז שא, לח. ועוד איכא בגוה בטעם ההיתר.

ומצד איסור צידה – נוסף למה שכבר כתבו בכ״מ דל״ש באדם, העיקר, שבנדו״ז יכול לברוח אלא שיש שמירה לדעת איפוא נמצא. ומ״מ, בלא״ה אין לאסור אדם בשבת – ראה רמ״א סשל״ט ס״ד. אדה״ז ס״ג. וראה ל׳ החינוך – הובא במשנ״ב שם סקי״ג.

 

 

#1428