Wearing a Hospital Bracelet Outside on Shabbos

 

Question:

If a husband must wear a hospital bracelet when his wife is in the hospital, is he permitted on Shabbos to walk outside with it on?

If no, what can he do?

 

Answer:

According to many Poskim, one is not allowed to wear the bracelet outside since it is not something that someone usually wears and is not considered a Tachshit (Shemiras Shabbos Kehilchoso 40:32).

One can use it to close the cuff of the shirt by opening the sleeve button, and sticking the sleeve under the bracelet so that it is now serving as an accessory to the person’s shirt.

 

Sources:

ויש לצרף דעת האג״מ ויש לצרף דעת האג״מ או״ח ח״א או״ח קיא ועוד כו״כ להתיר בשעון (אלא ששעון הוא גם דבר הרגיל בלבישה). ועוד, שגם באומנים הנושאים דבר להכריז על אומנותם הוא רק דרבנן משום הוצאה שלא כדרכה – אדה״ז שא, ט. וכן ההיתר בעגולים ירוקים (ושם בטילים לכסות על ידי קצת קשירה). כן ההיתר דכבלים ברגלי האסורים. אבל ראה במהדו״ב סוסי׳ שא ד״ה אבל שלרמב״ם אפשר דאין היתר לנחבשים לצאת בכבלים שמקרה הוא וה״ה הכא.  וגם חותם שבבהמה אסור רק מחשש דשמא יפול.

ובדוחק י״ל שמתקשט בו ג״כ להראות שנולד ילד. נוסף לזה שהוא עבור צרכי חושיב״ס. ואף שיכול להשאר שם מלכתחילה – ראה שו״ע אדה״ז שא, לח.

ומצו״ב חלק ממכתב לא׳ מחשובי הרבנים שליט״א בנושא (בהמשך למאמר שכתב ושלח בענין זה): בעיקר הדבר, הנה, בשו״ע אדה״ז במהדו״ב שא למיסבר סברא דכבלים ל״ד לאגד דלאו אורחא הוא אלא מקרה המכה וה״נ מקרה הוא, ול״ד לכבלים דבתולות שהוא דבר קבוע. ולפ״ז נפל בבירא להתיר בצמיד זיהוי שהוא במקרה. אלא ששם הוא רק בדעת הרמב״ם, ולדינא קייל״ן להתיר גם בכבלים דנחבשים.

ומ״מ, נ״ל דוחק להגביל הדבר למספר ימים, שכל שמתירים במקרה – אם נאמר שהדברים קרובים זל״ז, וכדלקמן – הדר דינא להתיר גם במקרה. אא״כ נאמר שיש עוד היתר דאורחי׳ בהכי,  ומשו״ה טפל ובטל לגוף. וכדלקמן.

ובהקדם שיל״ע ביסוד הדבר אם לדמות צמיד לכבלים (ובמשנ״ב שעא בשעה״צ עה) נתקשה בההיתר. אבל בכ״מ משמע דלא ילפינן לה מכבלים דבתולות, אלא שיש דמיון קצת. ואכ״מ), שאינו לשמירה. ומפורש במאירי שבת סה, ב, שההיתר לפי שכל שנעשה לשמירה אינו משאוי.  וכן גם חותם שבעבד שאני ששומר עליו, אף שאינו רוצה בו.  ודמיא למידי דמינטרא בבהמה – ראה בתשובות ופסקים לר״י הזקן קה, בהיתר הכבלים משום נטירותא, וכמו חותם שבעבד, שלא נחלק בין נטירותא דבהמה לנטירותא דאדם. וכ״ה גם במהדו״ב שם בהגה ה,  שום דגופו מינטר בהו וכמו בבהמה.
ומהיכא תיתי להתיר בכל דבר שבא להורות על האדם.

אמנם, בכמה מקומות מפורש משום דאורחי׳, ראה או״ז שבת שציין, מהר״ם קזיס ר״פ במה אשה, ד״ה יוצא (ע׳ 125. וראה שם ע׳ 119). ואפשר ששניהם נצרכים. ולהעיר מפירש״י שבת נא, ב ומידי דמינטרי בי׳ בהמה הוי תכשיט ואורחי׳. אבל בריטב״א שם: אילו מינטרא בי׳ או דאורחי׳ בהכי.
והנה, הא דעגולים ירוקים, אף שאינו לשמירה, הרי לדינא הותר רק בתפורים. אלא שי״ל שגם הם לשמירה, הן מצד האדם, שלולא העגולים יקנסו אותו וכו׳. וגם מצד המלכות שומר בשבילם. אבל בנדו״ד אינו לשמור על האדם אלא על שאר האנשים בביה״ר. ואולי גם כאן לא יוכל להיכנס, ואם יכנס יאסרו אותו, ושומר עליו קצת. ואכתי לא הותר רק בתפורים. והפוסקים שהתירו בתעודת זהות התירו רק במחובר.

והרי חייט במחט ונגר בקיסם שבאזנו, שעשוי להכיר אומנתו, לא סגי שלא יהא בכך טלטול.

 

 

 #1287