Can Ma’aser money be used for writing a Torah in someone’s memory?

 

Answer:

Ma’aser money can be used to pay for non-obligatory Mitzvos and writing a Sefer Torah to be used by a community is definitely a worthy cause. Nonetheless, since the primary purpose of Ma’aser is for the poor, it isn’t reasonable to use such a large amount of money for another mitzvah cause unless you’re dealing with a shul which needs a Sefer Torah and can’t afford it. Regardless, when using Ma’aser money, one does not fulfill the obligatory Mitzva of Writing a Sefer Torah and it would not count as a Zechus or leiluy nishmas.

 

Sources:

שקו״ט בפוסקים הן למ״ד שהוא לעניים. וגם למאי דקייל״ן שאפשר להשתמש לשאר מצות, וכבפנים, מחמת שעיקרו לעניים, או מחמת שהיא חובה (אבל לפ״ז, לא רק שאינו יוצא מצות כתיבת ס״ת, אלא שאסור לו לשלם מכספי מעשר, ומחוייב בדבר מן החולין. אלא שבלא״ה לא נזהרו במצוה זו, מחמת שי׳ הרא״ש שיוצא בשאר ספרים, או מפני צוק העתים, ושאר טעמים עד״ז. וי״ל, שלפ״ז אינה חובה ג״כ. וחזר הדין שמותר לשלם ממעשר. אלא שאא״פ לתפוס בדני ראשים ולומר שגם מקיים המצוה). ועוד בדבר, שהס״ת צ״ל שלו ומשלו, וי״א שגם בשותפות אינו יוצא, וכש״כ כששייך מתחילתו לצדקה ולרבים. וראה בכהנ״ל שו”ת מהר”ם שיק יו״ד רל. פרי השדה ב, יט. משיב דבר ב, עה. נהר מצרים ס״ת ב. מנח״י ח, פב. צי״א ט, א, ג, ה. שבה״ל ג, קמז. קובץ בכורי יוסף תשנ״ו ע׳ ח.

כספי מעשר לע״נ – ראה הלכה יומית אות תעג.

 

Follow-up Question:

My question was whether one can be mishtatef in a ksivas Sefer Torah with Ma’aser money. Not that the entire cost of the Sefer Torah will be paid with Ma’aser money.

 

Answer:

The answer remains the same. One may pay the difference in cost from simple to mehudar using Ma’aser.

 

Sources:

ואף שי״א שגם הידור מצוה אא״פ לשלם מכספי מעשר – כאן שאינו יוצא מצות כתיבת ס״ת, וכבמענה הקודם, ומה גם שהוא בשותפות שבלא״ה לכמה דעות אינו יוצא, לית לן בה, לפי שכל עיקר טעמם שהידור מצוה מה״ת, משא״כ כשגם עיקר המצוה אינו מקיים, מטעמים שנת״ל (אלא שלהטעם שאינו יוצא כיון שהוא דבר שבחובה, הה״נ בנוגע לההידור להסוברים שג״ז אינו יוצא ממעשר. אבל כבר נת״ל, שמחובתו נפטר מחמת שאר הטעמים. ובכגון דא ההידור ודאי אינה מצוה שבחובה). ועוד שי״א שביותר משליש מותר – ראה צפע״נ המלוקט ב״ק ט, ב. וראה שאלה 1590. ולהנת׳ שם, כיון שהחפץ אינו נשאר אצלו מקום יותר להקל בהידור מצוה.

 

 

#6359