Can I get a manicure / pedicure / eyebrows waxed in 9 days?
All three should be avoided this week.
Cutting nails this week is a Machlokes. Every manicure and pedicure involves filing which is considered cutting. Since it’s more than plain cutting as it’s beautification, and it can be delayed, it should be avoided. Same with eyebrow waxing which many poskim consider like a haircut.
נחלקו הפוסקים באיסור נטילת צפרניים – רק בשבוע שחל בו או מר״ח. וכבר העירו שבשו״ת מהרם חלאוה ס״י כ׳ להדיא להיתר. וכן בס׳ הבתים תענית ז, ד כ׳ לאסור בת״ב. ומוכח שבשבוע שחל לית לן בה. ולכאו׳ מכיון שיצא הדבר מפי הראשונים להקל – הסומך להקל אין מזחיחין אותו.
אלא שלמעשה בפוסקים אחרונים הביאו להחמיר כדעת הט״ז תקנא, יג – ראה קצור שו״ע קכב, ה. דה״ח. ועוד. ולא יהא ממנהגא, אין לזלזל בדה. וראה א״ז טז שמחד גיסא כ׳ שלא נז׳ בש״ס ופוסקים ואין לבדות מלבנו. אבל סיים עלה שכמדומה המנהג לאסור מר״ח. וכן הפבעיקרי הד״ט כז, יא שאין איסורו מפורש ומ״מ יש לאסור אם לא במקום מצוה.
וגם בדעת המג״א יא, לא ברירא מילתא., שאף שהקשה על האוסרים, סיים להתיר לכבוד שבת וטבילה. ומ׳ דאל״ה יש לאסור, או שעכ״פ אין לבטל המנהג. (אלא שבא״ר ז, ובעוד אחרונים נ׳ שהבינו בדעתו להיתר).
והנה, שקו״ט בכוונת המג״א במש״כ להתיר לכבוד שבת, שהרי שבת הוא לפני שבוע שחל בו, אא״כ בנדחה. והנה, בדבר האסור ממנהגא בעלמא מ׳ דעת המג״א להקל שאין שבוע שחל בו כשת״ב נדחה – מג״א סקל״ה וראה מחה״ש לבו״ש ופמ״ג שם – אבל בנדו״ד ש״יש אוסרין״ מדינא – מ׳ שחשש להחמיר. לאידך, באבל ממש אסור גם לכבוד שבת ובהכרח שאינו איבור ממש.
והנה, אם בנטילת צפרניים גרידא, אפשר לצרף בצירופא דרבנן למצוא צדדים להקל, שמעיקר הדין אין גדר שבוע שחל בו כשנדחה, והוא רק ממנהגא – כ״ה בסמ״ג שנהגו רבותינו לאסור. ובס׳ הבתים עד״ז ושראוי לבענ״פ לנהוג כמנהג רבותינו הקודמים. אבל ברי״ץ גיאות שכל השבת כולה אסורין. ובשו״ע תקנא, ד העתיק בסתמא להיתר, ודעת ״ויש מי שאומר״ שנהגו לאסור, והיינו שהוא רק ממנהגא. וגם בדעת הרמ״א דשתיק למחבר נ׳ כן. וכן מ׳ במג״א תקנג, ז, אף שמחמיר בדברים שבצינעא בשבת. ואכ״מ. וראה לקו״ש לג ע׳ 158 הע׳ 16 בשוה״ג. וגם לכמה דעות אין איסור ממש בנטילת צפרניים. אבל לא מלאני לבי להקל בכגון דא, במעשה אומן ליופי גרידא, שאפשר לדחותו.
ולהעיר מבא״ח שהתיר לכבס בשבוע שחל כשנדחה. ואילו לענין נטילת צפרניים התיר רק לכבוד דבת. ועכצ״ל דמיירי בנדחה. והרי כיבוס אסור מדינא דגמ׳. וצע״ג.
וגם להעיר שגם לכבוד שבת התירו כמה רק ברגיל כל שבוע – ראה א״ר, תורת חיים ט. אבל ראה פמ״ג. ובמקו״ח תקנב כ׳ להחמיר גם לכבוד שבת. ומכיון שכן, דאינהו מיירי בנדחה, קשה להתיר לבטל המנהג שלא לכבוד שבת, ובדבר שאינו רגיל, ובמעשה יופי גרידא.
וה״ה במריטת גבות, שיש שהקלו. ודבריהם צ״ב לדידי ולדכוותי, דקיי״ל כל שער שבו אסור. ואף שבש״ז קיל טפי – כיון שהוא מדינא ממש, קשה להקל.
#736