During Hagbah, how many columns are required at a minimum, and what is the maximum number of columns that can be opened?

 

One should attempt to show three columns. One should not open more under usual circumstances.

 

Sources:

ראה מס׳ סופרים יד, יד (וראה גם שם ג, יג, לפי׳ המקרא סופרים שם), והובא בשו״ת מהר״י ווייל חידושי אגודה מס׳ סופרים, וברוקח נג, ועוד, שגולל ס״ת על שלשה דפין ומגבי׳. ולפלא שדברי המס׳ סופרים לא הובאו בשו״ע ורמ״א וגם לא בהרבה משאר הפוסקים.

וכתב המג״א בסי׳ קלד ס״ק ג: ״ואפשר דדוקא נקט ג׳״. ונראה שנסתפק אם דוקא ג׳ ולא פחות ולא יותר, או שהכוונה רק שלא להוסיף. ואפשר לאידך שלא לפחות.

ובחסל״א קלה, ד כתב לדינא, דהיינו לא פחות ולא יותר. וכ״ה בס׳ חיים ב, ב בשם ח״ל. ולכאורה כוונתו לחסד לאלפים (ונתקשה בזה בשו״ת עולת יצחק רצאבי ב, נד, ג).

והנה, במסכת סופרים שלפנינו שם היא: ״גולל ספר תורה עד שלשה דפין״. ולפ״ז, הכוונה לכאורה שלא יפתח יותר. ולהעיר מכעי״ז בב״מ כט, ב, שאין לפתוח יותר מג׳. והעיר משם במקו״ח קלד בקיצור הלכות. וראה גם בפי׳ דוכסוסטוס דלקמן שהוכיח שצ״ל ג׳ לא פחות ולא יותר. וחלק מראיותיו אינן מוכרחות. וכנראה הטעם שאין לפתוח יותר הוא מחשש שמא יקרע, כבב״מ שם.

אבל ראה משנ״ב סי׳ קלד ס״ק ח (ראה גם אג״ק חי״ד ע׳ תכז: ״במש״כ ע״ד פתיחה דג׳ עמודים – ראה משנ״ב סקל״ד״) שאחרי שהביא דברי המג״א והסיק: ״ונראה לי דתלוי לפי כח המגביה שיהיה ביכלתו להגבי׳ כשהיא נגללת הרבה״. ולא נתבררה כוונתו. ויתכן בכוונתו, לא שיפתח יותר אם כוחו רב, אלא להיפך שאם אין בכוחו לפתוח עד ג׳ יעשה פחות. (וצל״ע שבפי׳ דוכסוסטוס למס׳ ס״ת ג, ז, פי׳ איפכא שבאין לו כח יפתח יותר שכך קל יותר. והוא היפך המוחש). ואכן, המשנ״ב שינה בל׳ המג״א וכתב ״עד״, ולא ״על״ כבמג״א. ומשמע שפי׳ במג״א שנסתפק אם אפשר בפחות או צ״ל דוקא ג׳. ועז״כ שמ״מ הכל לפי כוחו, ואם אינו בכוחו יעשה פחות. ולא נחית לדון אם אפשר ביותר.

ואם נפרש בכונת המג״א דהיינו לא יותר, הלשון במשנ״ב אינו מרווח כ״כ, שנוסף להל׳ ״עד״ שמשמעו לא יותר, ומאי מספקא לי׳ למג״א, גם צ״ב שאחרי שהעתיק מהמג״א שאפשר שהוא בדוקא, דהיינו לא יותר, מדוע הוסיף בענין זה שהכל לפי כח המגבי׳, שהרי בלא״ה אין להוסיף, שג׳ דפין הוא בדוקא, וכנ״ל דחיישינן שביותר מג׳ יקרע, והרי ד״ז אינו תלוי בכוחו (אא״כ נאמר בדוחק שביש לו כח יכול לפתוח גם יותר ולא חיישינן שיקרע. גם אפשר שטעם אחר שאין לפתוח הרבה, מטעם שהוא בזיון לס״ת, או שאם פותח יותר לא יראו כתיבתו במקום שקוראים, ראה משנה הלכה קלד, ב. אלא שג״ז אינו תלוי בכח המגבי׳. ויותר נראה שהוא מחשש קריעה).

לאידך, לגי׳ שלפנינו ״על ג׳ דפין״, משמע שאכן נסתפק המג״א אם ג׳ בדוקא או אפשר גם יותר, שאם נאמר שנסתפק אם הוא ג׳ או גם בפחות, מ״ט נקט ג׳ בכלל. אבל אם הכוונה לא פחות א״ש, שג׳ צ״ל בדוקא, והספק אם אפשר יותר, ראה משנה הלכה שם. וראה עומקא דפרשה ואתחנן תשע״ה.

אבל להעיר מתולדות לוי יצחק א ע׳ 271.

 

#39139


Add Comment

Your Email address will not be published