Alternative Medicine: Muscle Testing

 

Question:

Would you know whether using the tools of muscle testing and pendulums for chiropractors, allergy specialists, kinesiologist, mental and emotional health, magnet therapy…are permissible?

Is using these tools to get yes and no responses a neutral parve method or is connected to forbidden practices and forbidden? Many forbidden groups and religions employ them as well and these are techniques that go back thousands of yrs. Currently almost every alternative type of “healer or therapist” uses one of these methods. There are perhaps 7 related popular forms of doing it whether with a pendulum, arm resistance, rubbing against a material, finger locking, swaying, blinking etc. Different people choose the one that they can detect the nuance response clearly.

This is obviously utilized widespread in frum practices and in every community so I would really appreciate a response if you have researched this topic.

Thank you,

 

Answer:

Regarding such treatments, one must be very careful before getting involved in such treatments since there is a strong concern that these treatments involve very severe issurim such as Avoda Zara, Kishuf, kosem etc. It would be impossible to give a clear guideline on which treatment is forbidden or not since a lot depends on a thorough understanding of the metzius and primarily on the practitioner himself. Also, every situation has its variants.

However, it is important to mention the words of the Rebbe on this topic:

“With regard to your question about using the services of Mrs. …, who heals without using any healing remedies at all: Inasmuch as “Torah has granted permission for the healer to heal,” at first glance it’s not understood why one would need to pursue unfathomable paths.

(Igros Kodesh, Vol. VII, p. 303).

Specifically, regarding the use of the pendulum, the Rebbe writes that if the pendelum isn’t a natural skill but works in a superstitious manner then most likely it is without basis. In a later letter, the Rebbe writes:

I personally do not believe in the entire matter .. why is he seeking out new methods and new matters when we have the paved path of Torah and mitzvos”.

(Igros Kodesh vil. XVIII p. 17).

Recently an entire sefer was published relating to the use of the pendelum specifically – שאלת המטוטלת – and the author concludes that it is assur to engage in such techniques, using very convincing arguments.

Some argue about muscle testing specifically that it invloves the issur of kosem.

Thus, I would strongly advise not to get involved in such practices.

 

See also:

Changing to Alternative Medicine

 

Sources:

ראה:

מכתב ט’ טבת תשח”י (כאן בעמוד 119).

אג”ק חי”ח ו’תקיט* שם.

 

לאחר בירור וכו׳ הנה, נחלקו בזה פוסקי דורנו מן הקצה אל הקצה. ובהרבה פרטים עדיין לא עמדו על הבירור. ולהלן הנלפענ״ד:

א. קשה לענות תשובה מוגדרת בנוגע לטיפולים אלה, כי לא כל האצבעות והכחות שוים. ותלוי בסוג הטיפול, מהות המטפל וכו׳, והדברים משתנים מאדם לחבירו.

ב. ישנם הרבה שהוכיחו שמקור טיפולים הללו בדתי עבודה זרה, ושמהות ״האנרגיה הכללית״ שהמטפלים מרבים לדבר עלי׳ – יסודה בכוחות הטומאה וכו׳. ולכן איך שלא יהי׳ – מכוער הדבר.

ג. באם המטפל מתקשר לכח רוחני או שמאמין שיש כח רוחני העונה לשאלותיו – ודאי שאין להתיר.

ד. ולא זו בלבד, אלא אם מקובל היום שדברים הללו שרשם בכח רוחני – אין להתיר.

ה. גם אם מקובל לחשוב שהוא ענין סגולי או שבטבע, והמטפל והמטופל גם הם חושבים כך – וכן נראה בעיני שכך מקובל בכללות אלא שיש יוצאים מן הכלל – מכל מקום אין להשתמש בזה לידיעת עתידות או לדעת מה לעשות בעתיד.

ו. יש האוסרים בטיפולים אלה, אם אי אפשר להסביר הדבר ע״פ שכל. למעשה, אפשר להתיר להשתמש גם בדבר שאין לו הסברה שכלית, ובתנאים האמורים, אם נעשה לרפואה ולא לצרכים אחרים.

ז. מכיון שעיקרי הדברים עדיין בספק, ויש בזה דררא דאיסורים חמורים, וכנ״ל – מחלוקת הפוסקים בדבר, אין להשתמש בזה גם באופנים הנזכרים אא״כ יש צורך רפואי.

ח. באם הוא ענין שבטבע אלא שאין לזה ביאור שכלי, הרי זה בדומה לכמה ענינים טבעיים שמשתמשים בהם ללא שאלה, אבל באם הוא ענין סגולי – קרוב הדבר לומר שאין לזה שום יסוד.

ט. באופן אישי, אינני מאמין בכל הענין. וחכמי הטבע הוכיחו במישור שכן הוא.

יו״ד. ובכלל, אינו מובן מדוע לחפש דרכים חדשים ומוזרים ולא לילך בדרכים הסלולות לנו – שמירת התומ״צ, הכוללת גם הוראה לשמור על בריאות הגוף ע״י דרישה ברופאים, שהתורה נתנה להם רשות לרפא.

 

 

#535