Can I switch my Tztizis strings?
Question:
I just learned how to tie tzitzis. Can I untie the current kosher strings from my tallis (and tallis kotton) and put new ones there. The old strings would go in genizah.
Answer:
Yes, if they’re not kosher anymore or if not mehudar, or are very old.
See the Alter Rebbe’s Shulchan Aruch chapter 15 se’if 5.
Sources:
ראה אדה״ז טו, ה.
והנה, לכאו׳ מקום לומר ולדייק בל׳ אדה״ז שהאיסור בביטול הבגד ממצותו וגם כשאינן יפין יותר לישתרי.
אמנם, מרא דהאי שמעתתא להתיר לעשות ציציות יפות יותר הוא הלבוש טו, א – שהביאו במג״א שם ב, וממנו הועתק בשו״ע אדה״ז ה (ראה גם חקרי הלכות ה – כה, א) – ושם כתב הטעם משום זה קלי ואנוהו. ומוכרח דבלאו ה״ט אין להתיר. ומזה שכתבו להתיר רק בכה״ג או כשנפסקו הראשין וכו׳ ולא בסתמא – מוכח נמי שאין להתיר ללא צורך. ואולי מחמת ביטול המצוה לרגע קט עד שיטיל חדשים, וג״ז גדר מבטל המצוה בחנם כיון שאין בו צורך. ודוחק קצת. או שחשו לדעת רש״י שהוא משום בזוי מצוה (ולא משום הפקעת המצוה, וראה גם פס״ד להצ״צ טו – ג, ג), והבינו שהכוונה לביזוי הציצית ולא הבגד – ראה בל׳ הלבוש שם, ובט״ז ב, ובפמ״ג שם במ״ז. וכ״מ בפס״ד שם. והאריך בשו״ת כתונת יוסף א. וראה ברכ״י ד בדעת השאילתות קכו. חתן סופר שער הגדילים והכלאים לו. ועוד.
וכ״כ להחמיר בנדו״ד בשו״ת לב חיים א, צג, הב״ד במאסף לכל המחנות ז. ועיי״ש שדחה הסברא שבכתונת יוסף, דנאים יותר לאו דוקא הוא אלא שדיברו בהווה. וראה גם בארצות החיים המאיר לארץ יא.
וכן מצינו בכ״מ באג״ק בנוגע למזוזה בשוכר בית שכשמוריד המזוזה במלאת ל׳ יום בכדי שיוכל לברך, מחליפה במהודרת יותר – ראה אג״ק י ע׳ ריט. יג ע׳ קסט. טו ע׳ שפט. ועוד. וראה גם פס״ד שם. ומשמע דאל״ה לא סגי להחליפה באחרת השווה אלי׳ (ולגבי הספק מצד הברכה כשמקובע אחרי הבדיקה סגי במחליף באחרת השווה לחוד).
[ולהעיר שהרבה אחרונים אוסרים גם להתיר עבור מהודרים יותר – ראה שכנה״ג טו בגה״ט. מו״ק שם. שלחן הטהור שם א. שאילתות לגר״ח מוואלוזין ח. מעורר ישנים כו, קפז. הנסמן במאסף לכל המחנות שם. והבו דלא לוסיף].
איברא, שבסידור אדה״ז בהל׳ ציצית סתם וכתב שמותר ״כדי לתלות ציצית חדשה במקומה״. ומשמע קצת שבכל גווני שרי, מדלא התנה שיהיו יפים יותר. ואנא דיוקא לא חזינא, שי״ל דפי׳ חדשה היינו שיפה יותר מחמת חידושה, והיינו שלא נתיישנה – ראה גם ברכ״י ב. ארצה״ח בהמאיר לארץ שם. משנ״ב ג. עוד. ולא כמי שפירשו בכוונתו שחדשה היינו ביחס להבגד, שבבגד זה היא חדשה, דא״כ הול״ל ״כדי לתלות ציצית אחרת״. ובכלל, לא מסתבר שבא לחדש ד״ז בסידור בדיוק לשונו, שלמיטב ידיעתי אין דרכו בכך בסידור. ועוד, שכמ״פ מצינו שבסידור קיצר ולא נחית לפרטי דינים – ראה עד״ז אג״ק טו ע׳ קנז. והבאנו עוד דוגמאות לזה במקורות להלכה יומית אות תלח, קחנו משם.
ואדרבה, מצינו בסידור גופא בהמשך הענין שהוסיף לחוש לבזוי הציצית במש״כ שלא יפסיקנה. ומש״כ בשו״ע אדה״ז טו, יא להתיר לעשות ציצית חדשה – חדא לא נחית שם לדיני ביזוי מצוה. והעיקר, שי״ל דהתם הרי נפסלה כבר הציצית מחמת שתלוי׳ בדבר שאינו נקרא כנף. וע״ד השקו״ט כשנפסלה רק ציצית אחת שלכמה דעות מותר להוציא האחרות דליכא ביזוי – ראה לב חיים שם.
ודוחק להתיר מחמת ההידור שרוצה לקשור הציצית בעצמו משום מצוה בו (ראה לקט יושר ע׳ 10. שו״ת חת״ס יו״ד סוסי׳ רעא. יד המלך שבת ו, ו. העמק שאלה קסט. דע״ק רפט, ב. מהרם בריסק א, צד. דרך המלך רפפורט א. הלכה למשה לקיצור שו״ע יא אות ג בשלום ואמת ב. דברי יציב או״ח ריז, ג. דעת נוטה ציצית תרנו. מגדנות אליהו א, ו. ויברך דוד א או״ח א. דעת ישראל ציצית קלו), שלא מצינו כן לדינא, אא״כ מתיר וקושר אותם ציציות שוב. וכ״כ להתיר בכה״ג בשו״ת שבט הקהתי ג, ה.
See more here in regard to Genizah:
#30103