Can my 5 year old plug in a waffle maker or turn on a fire for our non Jewish babysitter to make him food?

 

Ideally it should be a child six and up. After the fact, even if a five year old did it, it is fine.

Note also other potential issues:

Is there a problem with a non-Jewish babysitter making quick oats for a baby in regards to Bishul Akum? If yes, what do you suggest to avoid it?

 

Sources:

מדינא מהני חיתוי בלא כוונה. אמנם בש״ך  קיג, י הביא מאו״ה, שצריך שיכוון לסייע בתיקון האש להכשיר. (אמנם, באמת בט״ז שם ד, וח, הבין באו״ה שצריך שחיתוי יועיל לתקן האש ולמהר הבישול. ולא הביא שצריך כוונה להכשיר. ולאידך, לדעת הש״ך גם להרמ״א צריך שהחיתוי יועיל לתקן. ושו״מ מזה בשו״ת אור יצחק עבאדי א, יא עיי״ש). וראה גם חקר הלכה ב, ג שצ״ל העשי׳ ע״י בר כוונה. ומשו״ה לכתחילה נכון שלא יהא קטן – ראה שו״ת ערוה״ב קטו. ושם שצ״ל בר דעת שמחשבתו ניכרת מתוך מעשיו. אלא ששם כתב שבבן שש אין לו הבנה בזה. וצ״ע, שבד״כ כבר הגיע לחינוך בבן שש. ומאי שנא מנט״י דמהני בן שש, שיהא כח גברא. ובבית דוד  לר״ד כ״ץ מביסטריץ קיג, ד כתב דמהני ע״י קטן אם נצטווה ע״י גדול.

ובנדו״ז עדיף טפי, שהרי נתבשל ממש ע״י ישראל ורק בהשלכת קיסם צריך כוונה להכשיר. וראה עד״ז שו״ת חיי הלוי ו יו״ד קסא, יב שבבישול ממש ע״י קטן עדיף מחיתוי או השלכת קיסם.

ובדיעבד ודאי מהני שהעיקר שא״צ כוונה. וראה בכה״ח קיג, נא להקל רק במקום הפ״מ או שעהד״ח. אבל בפשטות גם הש״ך לא נתכוון לחלוק על הרמ״א. ויותר נראה שבדיעבד יש להקל, ובפרט בבית ישראל,  שהרי כן עולה מכמה ראשונים בדין השפחות (ראה אהל מועד  דרך ז נתיב ז – כב, ב. ועוד) כמ״ש בד״מ קיג, א.

וראה חכמ״א סו, ח. ערוה״ש קיג, מד. דרכ״ת שם נה.

ונאמן הקטן לומר שחיתה או השליך קיסם, שבדלא איתחזק איסורא בדרבנן נאמן – ראה ערך השולחן יו״ד קכז, ד. שו״ת יבי״א ז יו״ד סוסי׳ ט. אמנם בשו״ת דברי סופרים סופר מג, אף שנקט להקל בהשלכת קיסם ע״י קטן שספיקו לקולא, יעו״ש –  כתב שצריך לחקור שבאמת עשה כן לפי שאין לו נאמנות. ולא העיר מזה דהכא לא איתחזק איסורא. וצ״ע במש״כ שישלח בר דעת מאיזה טעם קאתי עלה. ואם משום נאמנות גם בבר דעת לא מהני. ואולי כוונתו שבכה״ג יכול לחקור ולברר שעשה.

וראה שלחן מלכים בר שלום שער ה, ב. שם מכתבים ה, ג. ראה שלחן מלכים שער ד, א, ו. שו״ת מציון תצא תורה ע׳ רט.

 

 

#23694