Since finger/toe nails only cause damage when its in its original place, is there a point in getting rid of them (burning…), if you can just move them from their original place?

 

You should still get rid of them. Moving them won’t necessarily help, see below in the references. However if mistakenly a nail fell and you can’t find it you should sweep the area into another room.

 

Sources:

בפי׳ כיון דאשתני שבמו״ק יח, א, כמה אנפי: בפי׳ המיוחס לרש״י שם ד״ה דאשתני, וכן בנמוק״י ור״ן שם, דאשתני מההוא דוכתא דהוו מעיקרא. וכן מובן ברי״ף ורא״ש שם. וכ״ה לדינא בשו״ע אדה״ז רס, ד.

אבל בחי׳ תל׳ הרשב״א שם דכיון שכבר עברו ב׳ וג׳ ימים מזמן נטילתן אינן מזיקות. ובחי׳ ר״י מלוניל שם וכ״ה בר״ן בשם רבינו יונתן, שהיו כבר על הקרקע למשך יום, ואי כניש להו לאחר אותו יום שכבר נשתנה מראיתן מחמת הקרקע לית לן בה. ובפי׳ ר״ש בן היתום שם שנשתנו ע״י שדרכו בני ביהמ״ד עליהם וביטלום בעפר.

וגם בדעת רש״י ודעמי׳, וכנ״ל כ״ה לדינא, י״א שצ״ל בחדר אחר דוקא – א״ר רס, ז. וראה מח״ב או״ח רס, ז.

ועוד שכתב הפר״ח יו״ד קטז, ט, והב״ד במחה״ש רסי׳ רס, דאי כניש להו בחד דוכתא אדעתא דלהדורינהו בתר הכי בההוא דוכתא דקמבדר להו הוה דוכתא קמא ומזקי. וראה מח״ב שם. שו״ת יבי״א ט או״ח קג,א.

ועוד, שי״א שלהזהר ח״ב עט, ב, שמזיק גם לאנשים (מדלא חילק. אמנם בתחילת העניין קאי בנדה דוקא. אבל בזהר ויקהל דלהלן סתם. וראה יש שכר ריש הל׳ נדה. קב הישר יז. פלא יועץ ערך גלוח. וראה להלן. ובב״ח יו״ד קצח בצפרני נדה קאי לבעלה), הה״נ בתר דאשתנו – משנת יעקב או״ח רס. וצ״ע שבזהר ויקהל רח, ב, כתב ״דלא יעביד קלנא בההוא אתר דיכיל ההוא בר נש לאתזקא״. ומשמע רק במקום ההוא. וראה לקמן.

ובשו״ת דבר יהושע ב, לח, ה, הביא שכבר הקשה כן בשיטה לתל׳ ר״י מפאריש, דמדוע בקוברן אינו חסיד שמא יתגלו, הרי אשתנו. ותירוצו אינו מובן לכאורה. ובדבר יהושע שם ח ואילך, פי׳ בדעתו דס״ל שבאמת צריך לסלקן מהעולם לגמרי, ומתאים לדעת הזהר שיש להעבירן מחמת הקלפות. (וראה בדבר יהושע שלהזהר ב׳ טעמים בדבר). ומה שר״י זרקן בביהמ״ד וסמך על כך שכיון דאשתני אשתני, לפי שמעיקרא הותר לו לזורקן, עיי״ש.

ועוד י״ל שיש לחוש שיחזרו למקומן ויזיקו.

ועוד, ונראה שהוא העיקר, דפירוקא לסכנתא לא עבדינן. וכנראה ז״כ שיטה לתל׳ ר״י מפאריש. וכעי״ז משמע בשיחת שבת שובה תשל״ח.

ועוד להעיר בצפרני נדה מזיק גם בתר דאשתנו – ראה שו״ת בצה״ח ב, לה. שמירת הגוף ונפש סח הע׳ כב.

 

 

#19681