Is it our minhag to tilt one’s head (right left and center), while saying (in Kedusha) the words וקרא זה אל זה ואמר?
No.
This practice is not mentioned in sefer haminhogim – Chabad, etc. Nor have we seen the Rebbe ever do it.
In fact many have noted that there is no source for this practice. See list below.
Sources:
לראשונה מצינו כן בסידור “תפילה לדוד” לעלוב. ושם, ללא מקור, שיש להטות הראש כדרך נוטלי רשות, ומובא שם סמך מדברי הפייטן במוסף ליום הכיפורים: “דמות ארבעה פנים לכל צד פונים ואומרים קדוש”, וכן יש שהביאו אסמכתא מהזוהר (פרשת נח), שהמלאכים פונים באמירת “קדוש קדוש קדוש”, לכיוון צפון מזרח ומערב.
וכן הביא המנהג בשו”ת שיבת ציון (מוצפי) ח”ב עמוד קטז. וגם הוא ללא מקור.
בקובץ מקבציאל (יו”ל ע”י אהבת שלום) כרך לט ע׳ רפח: והגם שלא נזכר זה בדברי הפוסקים כך נוהגים העולם ואין בו בית מיחוש. וראה ספר רבבות אפרים (גרינבלט) או”ח ח”ה סי’ קג ס”ב. אך אין מתייחס לעצם המנהג אלא על אופן קיומו.
לאידך בהרבה מחברי זמנינו העירו כנ״ל שאין שום מקור ברור למנהג:
ראה בספר ודרשת וחקרת (גרוסמן) ח”א סי’ כב, שכתב שיגע וחיפש ועדיין לא מצא מקורו, ומוסיף לציין לשו”ת חת”ס חאו”ח סי’ נ”א ועוד ספרים שלא ללעוג על מנהגי ישראל שנעלם טעמם ממנו [והמשיך לנסות להמציא טעם למנהג]. אך, כמובן שאי״ז מכריח שיש לאמץ המנהג. ועוד, שפשוט שלא כל המנהגים שוים. ולהעיר משוע”ר סי’ תסח סט”ז: ”אין זה מנהג חשוב כלל . . שאין להם מנהג הגון…’. וד”ל. ואף אם מנהג מקובל הוא, מ”מ בודאי שאין זה מנהגנו, ולא נזכר כמנהג חב”ד. וק”ל.
וראה אז נדברו חי”ג סי’ לב. ע”ש דברי טעם.
ולשלימות היריעה מצויין לעוד ממחברי זמננו שדנו בזה – ראה מנהגי הראש”ל (הגר”ע יוסף) חלק א’ (פרק ו’ סעיף טו). ילקוט יוסף על הלכות תפילה מהדורת תשס”ד עמודים רא-רב. דעת נוטה (תשובות הגרח״ק) חלק א’ ע׳ שסב תשובה שא: “אצלנו לא נהוג זה וא”י מי המציא זה”. ובהערה 279 שם הביא מס׳ עלי שור ח״ב ע׳ תלא, שמובא בספרים מנהג שבאמרם נקדש את שמך בעולם לפני הקדושה פונים אנה ואנה וע”ש הטעם. וראה התפילה והלכותיה (הרב אהרן זכאי, ח”א עמ’ 313) בשם הגרע״י והגרח״ק. הליכות שבט הלוי פרק יג סעיף ב, כרע רבץ עמודים רמז-רמח. מנהג ישראל תורה (קלד, ב).
#8366