When does someone who is hooked up to a catheter make the Bracha of Asher Yatzar?

 

Question:

If someone is in the hospital hooked up to a catheter, does he make an asher yatzar after each time he urinates?

Does he need to wash his hands before saying divrei kedusha? (would be very hard, because he is confined to his bed)

 

Answer:

If the catheter is on only when needed, he should say when he’s finished urinating and it’s taken off.

If it’s on the whole day, he should say it only once in the morning and have it in mind for the whole day. If he’s aware that he’s urinating, he should say it when he feels he finished.

No need to wash the hands in this case. However it is proper to wash the hands before learning or saying Hashem’s name. Does not need to be negel vaser.

 

Sources:

ראה אג”ק כ”ק אד”ש ח”ט ע’ קכג וקפב.

ולענין אשר יצר – ראה שו”ת שבה”ל ח”ג סצ”ד. שו”ת הר צבי או”ח ח”א ס”ו.

מתי לאומרה – ראה ציץ אליעזר ח”ח א, ג. נשמת אברהם או”ח ס”ז סק”א. שו”ת תשוה”נ ח”ג ס”ס. שו”ת באר משה ח”ד ס”ז ס”ח. והיינו גם לדעת אדה״ז סוסי׳ ז, בסם המשלשל – שאינו דומה לסם המשלשל, ששם כוונתו לרוקן כל גופו עד תומו, משא”כ כאן כוונתו הוצאת מ”ר. וכתבנו לברך רק באם יודע שסיים שאז הסיח דעתו. ובשו”ת ציץ אליעזר שם סימן א: אבל באמת זה אינו, ואין הנידון דומה לראיה, דבשם בנידון ההלק”ט עצם השילשול בא לו מחמת מחלתו ומצטער הנהו על עצם הדבר הזה, ומשום כך ס”ל דאין לו לברך על הקלקלה, אבל בנידוננו את עצם יציאת המ”ר הוא רוצה בכל לבו דאם יעצרו מבפנים יגרמו לו למכאובים שונים, ורק מצטער הנהו על צורת היציאה שאינם יוצאים כרגיל כ”א באמצעות הקאטעטער שגורם לו יסורים, ולא עוד אלא שבהרבה פעמים היסורים שנגרמים לו הוא בגלל שהמ”ר לא יוצאים כ”כ מהר באמצעות כלי זה כפי שהיו יוצאים בדרך הטבע, וכשיוצאים סו”ס שמח על כך, ולכן מכיון שעל עצם יציאת המ”ר אינו מצטער ואילו היה נסתם למעלה הי’ קשה לו, חייב שפיר לברך ולהודות.

ליטול ידיו משום הכון לקראת וכו’ – שו”ע אדה”ז ז, ב.

 

#8356