« go back

Is one allowed to purchase new cutlery for Shabbos in the nine days?  If one already purchased dishes for Shabbos in the nine days by accident, can they be Toiveled in the nine days or do we have to wait till after the nine days to Toivel and use? 

 

It is recommended not to purchase expensive dishes in the nine days. But simple dishes may be purchased. Nonetheless, if purchased, they should be Toivled immediately. One should not delay Toiveling, as a general rule. One may use these dishes on Shabbos.

 

Sources:

ראה לקט יושר ע׳ 107 להתיר לקנות כפות וקערות. לבושי מרדכי ח”ג סי’ קפה. ושם לענין טבילת כלים חדשים. אגרות משה או״ח ג, פ ופב, ואף לדידן שאין מברכים שהחיינו בכלים לא בקנייתם ולא בעשייתם –  ראה סדר ברה״נ יג, ה – י״ב משום ממעטים בשמחה. ולהעיר מב״ח תקנא, ד״ה ומ״ש וי״א, שממעטים בשמחה כולל כל דבר המשמח כגון משא ומתן ובנין ונטיעה והדומה להם. ולהעיר ממג״א תקנא,ז שאין לסרסר כלי כסף משום שמחה לרואים. ויש לחלק.

טבילת כלים, אין להשהות דלא ליתי לידי תקלה – ראה רש״ל ביצה ב, יט.

להשתמש בשבת, אין חשש. ואדרבה, ה״ז כעין אבלות בפרהסיא. ואפי׳ בבגדים חדשים, יש שהתירו במקום שנהוג שהחתן לובש בגדים חדשים – ראה שולחן העזר שמלה לצבי ח״ב ס״ו ע׳ יג. [משא״כ בכלל – ראה מג״א ו. וצ״ע במשנ״ב תקנא, ו בבה״ל ד״ה כלים. אבל שם מיירי בכתונת דוקא. ועוד, שסותר למש״כ במשנ״ב שם סק״ט אפי׳ בחתן. ועיי״ש סקמ״ה ובשעה״צ מו. וראה גם שע״ת ה בסופו. וראה אג״מ מש״כ, ועיקרי הדברים שהמשנ״ב לא נחית לד׳ הפמ״ג בא״א כ, שכוונתו שנהגו להקל רק בכתונת מכובסת ולא בחדשה. אבל ראה א״א כ. וצ״ע. ודא״ג, להעיר שבחמו״ד כ׳ בהיתר לבישת כתונת מכובסת דה״ה בחול. והוא מקור ברור לההיתר בבגדי זיעה.]. וכיון שעיקר האיסור אינו ברור, ובמעגלי צדק כתב בדברי מהרי״ל שלא ישאו כלי כסף שלא נהגו כן באלו הארצות, וגם מיירי רק בכלי כסף וזהב, וכן הוא לצורך מצוה לכבוד שבת, יש להקל.

 

 

#771

 

This Q&A is brought to you by:

An anonymous partner in appreciation of the Bedatz of Crown Heights and of AskTheRav


Add Comment

Your Email address will not be published