If I rent out property attached to my home to a non-Jew, does that property require Mezuzahs?

 

Question:

If I rent out property attached to my home to a non-Jew, does that property require mezuzahs?

  1. I use one room in that property sometimes and the tenants do not have access to that room, do I need a mezuzah on that one room
  2. What about the front door?

 

Answer:

1. The room that you use requires a Mezuzah (assuming it’s a storage room – without a Bracha).

2. The front door and all doors leading to that room should have a Mezuza, also without a Bracha.

 

Sources:

א. דין בית האוצר – טושו”ע יו”ד רפו, א. מקדש מעט שם, י. ערוה”ש שם, ט. שו”ת מנח”י ח”י סי’ צו, ב. שו”ת שבה”ל ח”י סי’ ד, ב.

ב. בפתח המשותף לישראל ונכרי מעיקר הדין קייל”ן כהרמ”א שפטור. וכן סתמו כמה פוסקים, אף שכמה מחמירים לחייב מעיקר הדין. [ולהעיר שכ״ה בסתמא בלקט הל’ מזוזה להרב מינדל שהוגה ע”י כ”ק אד”ש. ולהעיר גם מלקו”ש חי”ט ע’ 126 הע’ 40. ובחוברת הנ״ל משמע שכ”ה גם בהכניסה ראשית]. וכ”ה לפי מש”כ הש”ך בשם הב”ח, אלא שתלוי במציאות, ובמקום שאין סכנה או חשש שיורידו, חייב. משא”כ להטעם שבט”ז. וכן נקטו כמה אחרונים כהש”ך, או יתירה מזו שחייב מעיקר הדין.

והנה, במשכיר לגוי ודאי פטור ממזוזה כמפורש בגמ׳ ע״ז כא, א. אלא שיש לעיין בנוגע לנדו”ד שהפתח והפרוזדור הם רק בבעלותו של ישראל, ואין לנכרי אלא דריסת רגל. ויתירה מזה כתב בדע”ק רפו סק”ה שגם בשכירות לגוי חייב הישראל כשישראל דר גם הוא שם. וראה מש”כ ע”ז במקדש מעט שם סק”ז ובגדולי הקדש שם סק”ב. וכ”כ בשו”ת רעק”א סי’ סו. ומצאתי גם בשו״ת שיבת ציון סי’ קפב כרעק״א וכל תוכן דבריו דומה מאד למה שכתב רעק״א. וראה גם שו”ת תשובות והנהגות ח”ב סי’ תקמו.

וי״א בכלל שהמשכיר חייב אלא שהשוכר קודם בחיובו. וכמעט מפורש כן בנמוק״י סוף הלכות מזוזה בד”ה המשכיר וכו’: על השוכר שהוא צריך לשמירה כיון שהוא דר בתוכה ואע”ג שאם לא היה שוכרה היה חייב המשכיר לעשות לה מזוזה מידי דהוי אבית התבן ובית העצים אפ”ה כיון שהשוכר לא מצא בה מזוזה חייב לעשות לה מזוזה, עכ”ל. ובפי׳ הר”י מלוניל על מזוזה כתב: על השוכר להביא מזוזה, שהוא צריך לשמירה כיון שהוא דר בתוכה אע”ג שאם לא היה הוא שוכרה היה חייב המשכיר לעשות לה מזוזה אע”פ שאינו שוכב בה כדאמרינן בבית התבן ובית העצים והם הכי [צ”ל: והוא הדין] נמי אם היתה עומדת ריקנית אפילו הכי היה מיחייב השוכר לעשות מזוזה אם לא מצא שם מזוזה, עכ”ל. אלא שאין הכרח דקאי גם במשכיר לגוי, שאינו עומדת לדירת ישראל, או שאי״ז בגדר דירה כלל. וראה גם שאילת דוד יו”ד ח. שואל ומשיב רביעאה קכא. דבר אברהם א, לז, טז. יח. וע”ע שו”ת דברי יציב ליקוטים והשמטות סי’ קג. קובץ תשובות א, קטז.  שרגא המאיר ג, יט.

 

 

#6757