Which shoe should you untie first, right or left?

 

There is a machlokes about this. In practice, one should untie the left shoe first.

 

Sources:

סתימת כל הפוסקים שלא נחתו לפרט משמע שמתיר של שמאל תחילה, מדלא כתבו לחלק בין גוף ההתרה לחליצה כמו שחילקו בין קשירה ונעילה. ובפרט דנחתו לפרט דקאי גם במנעלים שיש בהם קשירה (ראה לבוש ב, ה. ועוד). ועוד, דאנן קייל״ן שהחליצה בשמאל מפני כבודה של ימין. ואין להקדים שמאל רק לקשירה מחמת שקשירת תפילין חשובה יד שמאל, ולא לפי שצריך לנהוג כבוד גם בשמאל.
אמנם, בחידושי הגהות על הטור בשם מהרל״ח – ונמצא הוא בספרו ויגש יהודה ונעתק בשלימות בטור הוצאת הדרת קודש – כתב להתיר תחילה של ימין. ודבריו הועתקו בכמה אחרונים – ראה מאסף לכל המחנות ב, טז. שלחן מלכים ג, יג. אפיקי מגינים ב, ה. עבודת היום. באר יעקב. פתחי עולם. ועוד. וראה גם קובץ המאסף שנה ד חו׳ ד רסי׳ מב. שו״ת בא״מ ב, ג.
אבל בשו״ת אז״נ ה כו, ג כתב להשיג ע״ז. וראה גם בירור הלכה תנינא ב. שו״ת תפארת אדם ג, א. אלא שלא הביאו הכרח גמור לדבריהם. אולם, כפה״נ אשתמיט לכולהו דברי הרמ״ע מפאנו שכתב להדיא בספרו כנפי יונה  ג, סז להתיר של שמאל תחילה. ועיי״ש טעמו ע״פ קבלה. וממרוצת דבריו איכא למישמע שהבין כן מתוך פשטות דברי הפוסקים שלא חילקו כנ״ל. ומכיון שכן, שפיר יש להורות כן, ולאורו נסע ונלך. ולאידך, כיון שמהרל״ח רב גוברי׳, וכמה מאחרונים העתיקו דבריו, אין מזחיחין הנוהג כמותו.

 

 

#6058