Is there a problem with using fonts where the “t” looks similar to a tzeilem (cross)?

 

Question:

Is there a problem with using fonts (on a computer, phone, etc) for ABC where the “t” doesn’t have a curve on the bottom, resulting in the t looking similar to a tzeilem (cross)?

 

Answer:

Halachicaly it’s not a problem, as it’s not intended to be a “Tzelem” for the Avodah Zara.

There were those that were careful and always wrote an uppercase T when writing.

 

Sources:

בגדר צורת שתי וערב – ראה שו״ת הר״א גוטמאכער יו״ד מג.

אבל כשלא נעשה לעבוד בו, התירו כמה אפי׳ בתכשיטים. וכש״כ בכגון דא. ראה שו״ת אגרות משה יו”ד א, סט בבולים ובהם סמלי מדינות. וראה זקן אהרן ב, נב. וכן בבגדים עם סמל רפואי – משנ״ה יב, מג.

ולהעיר משו״ת בר ליואי יו״ד נב לענין חלונות ביהכ״נ. אבל ראה שו״ת שואל ומשיב קמא ג, עד. והובא בדרכ״ת יו״ד קמא, ג. ויש לחלק.

ומש״כ בשערי רחמים א – אדעתא דנפשי׳ קעביד. וראה שו״ת אפרקסתא דעניא ג, מו.

ובכלל, בביהכ״נ חמור טפי.

ובנדו״ד בפרט, שאינו בפ״ע אלא נכתב ביחד עם אותיות אחרת וברור שאינו לשם ע״ז.

ולהעיר שמצינו בכ״מ שקורעו שתי וערב, וכן מסרגין המטות כך, וכן קרע בי״ד הוא כך, ועוד כיו״ב, ול״ח שנראה כע״ז. וראה אמרי דוד קפ. וצ״ל ולחלק בין זה לנענוע לולב, שכתב הרא״ש סוכה ג, כו, שלא יהא נראה כשתי וערב. ועד״ז מצינו בנענוע הראש בק״ש, ראה עט״ז או״ח סא, או קשר מרובע דתש״ר, בב״י או״ח לב בשם אר״ח, וכיו״ב – שבענין של מצוה חשו יותר, או שהחמירו רק בדבר שהוא בדוקא באופן כזה.

מנהג חסידים ואנשי מעשה – כנראה משום הרחק מהכיעור וכדו׳. ולהעיר מהמענה בכפ״ח, גל׳ 777, ונדפס גם בשלחן מנחם חיו״ד סי״ז (ע׳ לו). וכ״ה בכו״כ כתי״ק דכ״ק אד״ש שראיתי.

וראה גם כאן:

Is it a problem to buy a chess set since there is a cross? Can I break it off? 

 

 

 

#5025


Comments (1)

  • Uriel October 31, 2021 - 2 years ago

    Even if there is a problem when writing a lower case “t”, adding that curve at the bottom should also suffice like writing it in an uppercase style.

Comments are closed.