אכילה לפני האכלת דגים

 

שאלה:

מי שיש לו אקוריום והוא גר בירושלים והערב נמצא בבני ברק, ורוצה לאכול, אך עדיין לא נתן לדגים לאכול היום, ואין מי שיכול לתת להם בביתו, האם הוא יכול לאכול.

השאלה היא האם רק כשבביתו חייב ליתן, אך עתה שאינו בביתו וקשה לו לחזור האם מותר לו לאכול.

 

מענה:

מותר.

 

מקורות:

הנה בשו״ת שאילת יעבץ א, סוסי׳ יז, והב״ד בברכ״י קסז, ז, ובשע״ת שם ט, וכה״ח שם נב, ועוד, כתב לחדש לחייב גם כשאינו בביתו. ומלשונו ״יש חידוש כפול בענין זה״ משמע שהבין שד״ז מחודש. ולאידך בתורת חיים סופר קסז, יד, ד״ה ומה שהביא, נראה שהוקשה לו דמהיכא תיתי שיהא בזה חילוק, דסבר דמילתא דפשיטא היא.

אבל ראה מלכים אומניך יג הע׳ יח, והובא גם בנפש כל חי שטסמן יא הע׳ כז, בשם הגריש״א, שבנמצא במרחק רב וטירחא או הוצאה גדולה להגיע לשם, אינו מחוייב לטרוח. וכבר כ״כ בתורת ירוחם ב או״ח או״ח יא ד״ה מה שמתפלא, שחס ושלום לומר בכוונת שאילת יעב״ץ שהנמצא במרחקים ירעב ולא יוכל מחמת ששכח להכין לבהמתו. והיעב״ץ מיירי רק ביכול לילך לביתו. וראה מכמה אחרוני הזמן באליבא דהלכתא כח ע׳ ט. ובפסקי בעל משנ״ה בקובץ בנתיבות ההלכה כז ע׳ 123 שנמצא בעיר אחרת וצער לנסוע לעירו מותר. ודלא כחוט שני ר״ה בקובץ ענינים ע׳ שצו. ונראה דגם לדידי׳ בדאא״פ למנות שליח וצער גדול אין איסור.

ובלא״ה, ראה אור החיים פ׳ חיי שרה. שם פ׳ בלק. יד אפרים קסז למג״א יח, ובכה״ח קנז, לב, שכשיש לו צער גדול שאינו מחוייב להקדים הבהמות. וראה שו״ת משנ״ה ז, מא.

ובעיקר הוכחת היעב״ץ מגניבא בגיטין סב, א – הנה, בעיון יעקב ובן יהוידע שם שרכב על בהמתו. וסרה הראי׳. והעיר בזה בשאילת חמדת צבי א, יג, א, ח. והוא דלא כאורח נאמן קסז, לט במוסגר. וראה גם תורת ירוחם שם ד״ה אולי יקשו.

וכש״כ בדגים דפלוגתא איתא אם חייב להקדים.

ועוד שי״א בעיקר הענין, שהיא רק ממדת חסידות.

ועוד היתר במקבל במק״א מזונות מאחרים – שו״ת כת״ס או״ח לב בשם אביו החת״ס. ועוד. והאריכו טובא בזה והביאו ראיות לכאן ולכאן. ואכ״מ.

ובשד״ח כללים מערכת א פאת השדה צא, האריך בזה, והבין בשאילת יעבץ שם להקדים גם בכה״ג. אבל בשאילת יעב״ץ לא קאי באוכל מזונות משל אחרים, רק מחמת שאינו בביתו (אף שבפשטות כ״ה בעובדא דגניבא. והעיר מזה בשד״ח שם. חי׳ ר׳ נחמי׳ יוסף עה״ת שם. חמדת צבי שם. מתת ידו קלז. ועיי״ש מש״כ לחלק. וכבר עמד בזה בכת״ס שם, יעו״ש. וכן גם בעובדא דאליעזר עבד אברהם). וכן גם בשו״ת שבט הקהתי א, שעג, ז עשה פלוגתא לחנם ביניהם. ונגרר אחרי השד״ח. וגם בתורת חיים הביאם בהדי הדדי.

 

 

#39277


Add Comment

Your Email address will not be published