Is there a reason for the black stripes on the Tallis Gadol or Katan, or is it just purely design?
The black stripes are for the beauty of the mitzvah and to commemorate the mitzvah of techeles.
See also:
Sources:
ראה בכ״ז: לקט יושר הל׳ ציצית כז י במהדו״ח ע׳ יט. א״ז ט, ד. א״ר שם ה. פמ״ג בא״א ו. קיצור של״ה פב, א. משנ״ב שם טז. וערוה״ש כו. בא״ח נח יא. המטעמים ע׳ 45. ושם ע׳ 46 שעשו כן גם כשהי׳ להם תכלת. אוצר כל מנהגי ישורון כה, ב. אוצר דינים ומנהגים ע׳ 151. מנהג ישראל תורה ט, ב.
ובס׳ שו״ע הקצר ח הע׳ 45 בשוה״ג הביא ממקורות שכבר נהגו בכך עוד לפני חורבן בית שני. (ושם בטעם שחור ולא כחול זכר לחורבן. ויש שכתבו ששינו לשחור ע״פ השפעת והוראת הרה״צ בעל דברי יחזקאל משינאווא (נפטר בשנת תרנ״ט), מחמת הציונים שהתהדרו בצבע תכלת ולבן (התחילו בזה לראשונה מאז תרכ״ד לערך, ונתפרסם אצלם – משנת תרמ״ד. ובפרט מאז תרנ״ז. ובפשטות הטעם, שצבע התכלת נראה כשחור, וכל׳ הרמב״ם ציצית ד, ח שהשחור נראה כתכלת, ותכלת דומה לרקיע המשחיר לעת ערב וכו׳. וראה גם שו״ע הקצר שם).
ובפתיל תכלת פרט החמישי, ר״ל שהוספת צבע על הלבן מועיל לראי׳ ומקיים וראיתם בשלימות, עיי״ש מקורו. וכן כתבו שמועיל שיכיר בין תכלת ללבן.
ויש שהקפידו שתהא דוקא כולה לבנה. וכ״ה גם בשם הגה״ק הרלוי״צ ז״ל שניאורסאהן שכ״כ – ראה רשימות דברים חיטריק מהדו״ח ע׳ 423. וידוע שיש ששיערו בטעם מנהג כ״ק אד״ש לכסות הפסים השחורים בטלית גדול, לצאת גם סברא זו – ראה הערות הת׳ ואנ״ש אושען פארקוויי ל״ג בעומר תש״נ.
פרטים באופן עשיית הפסים – ראה כפ״ח גל׳ 400.
#38717