Is a Sukkah built by Jews on Yom Tov considered Kosher?
Can “leshev baSukkah” be said in it?
I don’t know for sure if the Sukkah that I’m relying on (at this point) will be built before Yom Tov.
Answer:
If built on Yom Tov, it is kosher.
If built on Shabbos, must wait to use till after Shabbos.
Sources:
מצד מהבב״ע ליכא, דליכא עבירה בגוף המצוה (וע״ד מצה שהוציא בשבת, ראה ח״י תנד, ה. אדה״ז שם יב) וכלתה העבירה כבר וגם אפשר הי׳ לבנות בהיתר בחול (ראה שער המלך לולב ח, ה. שו״ת כת״ס או״ח קכז. תורת חסד או״ח לא. (ומש״כ שם שבדאורייתא אסור גם באיסור מחמת ד״א – ראה שבה״ל דלקמן). סוכה לא, א) וכערבה שקצצה בשבת (מרדכי הובא לדינא בשו״ע תרסד, יא. וראה כת״ס שם. משנ״ב לג). ובפרט בשוגג שלכמה דעות ליכא מהבב״ע. וראה מקראי קודש א, ו. ובשד״ח מערכת מ, עז, כו, שבסוכה ל״ש מהבב״ע שהמצוה דלמען ידעו מתקיים בכל אופן. ועוד צדדים שבסוכה ל״ש מהבב״ע, ראה שו״ת שבה״ל דלקמן במה שהביא מכ״מ (אלא שדחאם).
וראה אצלנו –
ול״ד לביהכ״נ שנשנה בשבת דמאיס למצוה, דהכא כעין תדורו הוא. ובכל אופן, כשאין לו סוכה אחרת ודאי שרי.
ביו״ט – ע״פ שו״ע אדה״ז תקב, א. תקג, יג. וראה משנ״ב תקכז בבה״ל כג.
בשבת – מצד מעשה שבת. וראה שו״ת פמ״א א, לא. אג״מ או״ח ד, סט. שבה״ל ג, עו. מנח״ש א, ה. אז״נ ו, עו. משנ״ה יח, שנז. ובהוציא מצה שדנו משום מעשה שבת, עכ״פ לא נעשה בגופו. ובקצוה״ש קכד בבדה״ש ה שאין לו מצה אחרת. ויש שדנו שם משום מללה״נ. אבל פשטות הפוסקים שגם במצונ איכא מעשה שבת. ולא ותלוי גם במהות ואופן הפעולה והאיסור – ראה ארחות שבת כה הע׳ צח לגבי המחיצה שנעשית בשבת בשוגג. ועדיין צ״ע מחמת הסכך.
ואנן קייל״ן להתיר גם למי שנתבשל בשבילו – שו״ע אדה״ז שיח, א. אבל ראה אדה״ז תקג, יב ובקו״א ב. ואף שי״א שבני ביתו ואורחיו בכלל הוא עצמו, ראה נה״ש שיח, א, בקנסא ובמקום מצוה ודאי יש להקל. והארכנו במק״א.
ויש שדנו מדין בית שבנה גוי שכיר יום לישראל, שנכון להחמיר שלא יכנס ישראל אחר לעולם. (ולאדה״ז רמד, ז, החומרא הוא בשכיר יוםוראה שבה״ל בסופו. אג״מ שם. אבל בפשטות דין ישראל שבנה הוא ככל דיני מעשה שבת שלאחרים מותר במו״ש מיד. אבל ראה תורת שבת רמד, יג להתיר כשעבריין בנה ביתו שלא מרצונו משום אאדש״ש. ומשמע שמרצונו אסור. ובאג״מ נסתפק. ובכל אופן, התם הוא רק מחומרא. וראה מג״א רמד, יא דמדינא שרי. ובט״ז ד, שאינו איסור גמור מצד הדין כשאר איסורים. וראה לבו״מ תנינא עד בבנה גוי, שאם צריך לדירה מפני חולשתו אפשר דחשיב מצוה. וראה מדנ״ב שכה, עג.
ובפרט שעשו שלא ברצונו, ראה עד״ז שו״ת כת״ס או״ח נ. ודומה לביטול איסור, ראה שם. וכשלא ניחא לי׳ מותר, ראה פר״ת יו״ד צט, ט, והיינו אף למש״כ בהגהות רעק״א יו״ד צט לט״ז שם י, שגם בלא ידע אסור אם נעשה למי שירצה, דלא ניחא עדיף מלא ידע. וכש״כ לט״ז שם י, שבלא ידע מותר.
ומדין נוטע בשבת יעקור, התם שאני שהתוצאה אחר זמן רב ואא״פ ליהנות לאלתר.
#38331