Learning During Krias Hatorah
Question:
1. Is there any heter to learn between aliyos during kriah, if you already heard Krias Hatorah?
2. What about in 770 or the Ohel where there are many minyanim throughout the whole day and maybe it’s considered as if you are not in the same room or its not nikar that you’re not listening.
Answer:
1. There is a disagreement. Practically, one shouldn’t, as according to the Rebbe Rashab, it is highly questionable.
2. During the main official Minyan, you must stop. Even so, if it’s a large room, and the kriah cannot be heard from your area, and you are not disturbing the kriah, it’s not an issue, so long as it doesn’t appear disrespectful to the kriah.
If a new unofficial Minyan starts Krias Hatorah while you are learning, you may continue to learn as long as you are away from the Bima and you are learning quietly so not to disturb.
Sources:
ראה אג״ק אדמו״ר מוהרש״ב ד אגרת תתצד. שו״ת תורת שלום ז. ומעיקר הדין מותר אם הוא קודם שנפתח ס״ת וניכר שעוסק בתורה מכבר. אבל שם באג״ק החמיר מכמה טעמים. ומ״מ, במנינים הנעשים באקראי – קשה לאסור עליו. והוא ממש כדין בא בגבולו שהרי מיוחד כעת ללימוד. ודנו בזה בדיני ישיבה בתוך ד״א ואפי׳ בדין לעבור לפני המתפלל. ויש שדימו לקבר המזיק את הרבים. וראה נו״כ שו״ע או״ח קב. שו״ת מים רבים ג. דברי דוד מא.
ויש לדון גם מדין עוסק במצוה. ופשוט שלא שייך לומר שיתבטל כל היום כולו ללא מעצור ח״ו.
וראה כה״ג להתיר מדין בא בגבולו לגבי ישיבה על ספסל עם כתבי קודש, בשו״ת תשורת שי תנינא קסט. ולענין עניית אמן – דברי שלום קרויז ד, נט (אף שבגוף הענין שם האריכו בכ״מ. ולא ברירא מילתא כ״כ). כן להעיר מהגהות אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע לסידור בהיתר הישיבה בעת קריה״ת למי שאינו נזהר לשמוע קריה״ת ומתפלל.
ולהעיר מהדין שאסור לעסוק בתורה כשהציבור אומרים סליחות שלא לפרוש מהציבור – רמ״א או״ח צ, יח. ועכ״ז בהתפלל כבר מותר – ראה מאמ״ר כא. משנ״ב פח. ומיירי שעשו מנין אחר, יעו״ש.
וראה בכיו״ב גל׳ וישמע משה מסעי תשע״ו.
במקום צורך גדול – לא גרע נדו״ד ממה שמקילים לעשות מנין אחר ולעסוק בפסוד״ז כשיש מנין שעוסק בקריה״ת. וסמכו על דעה בתרייתא שמותר קודם שנפתח ס״ת בצורך גדול. או שבלא״ה אא״פ לשמוע. או שמיוחד מעיקרא לכמה מנינים. וראה דבש מסלע שיף ג.
#36249