Is a woman obligated in Melava Malka? Will she have Techiyas Hameisim if she doesn’t?
Question:
Regarding the Luz bone needed for Techiyas Hameisim, it is known that eating Melava Malka only by washing for bread will one be zoche for Techiyas Hameisim. Is this strictly for men, or also for women? How much bread? and I was told also a hot drink.
What exactly is the amount you need to eat, and does it apply to women and children? If one does not wash, does it mean one won’t be zoche for Techiyas Hameisim?
Answer:
There is a debate whether women are obligated in Melava Malka. According to most authorities they should observe it. Indeed, it considered a segulah for women for easy birth. Likewise, children should be trained in this important mitzvah too.
The luz bone reason applies to women too. However, understandably, one should observe these laws independent of the techiyas hameisim aspect.
Similarly, it would seem that even if someone follows the position of fulfilling this mitzvah through cake or fruit, they will merit the Resurrection. But again, one should observe these laws properly, regardless of this aspect.
Ideally, one is to wash and eat at least a kezayis of bread. It is recommended also to eat hot food or drink.
On the other hand, it isn’t accurate to say the reverse that if one does not eat Melava Malka they will not have techiyas hameisim.
Sources:
נשים – ראה מג״א ש שהציב ציון לסי׳ רצא. ובכוונת דבריו – פמ״ג בא״א ומחה״ש שם. וראה תורת שבת שם. פתה״ד שם ב. מח״ב שם א. פקודת אלעזר שם. כה״ח שם ב. שם ד. ילקוט הגרשוני שם ד. קצה המטה למט״א תרב, מה. תוספת מעשה רב לט. שו״ת רב פעלים ג, לה. חוקי נשים להנ״ל ע׳ קכ. אול״צ ב ע׳ קצט. חזו״ע שבת א ע׳ תמד. וכתבו בכמה מהם שהטעם דעצם נסכוי שייך גם בנשים.
וראה גם בית שמואל אה״ע ע, ג. והוא דלא כדרישה שם יד. שו״ת עמוד אש שטראשון או״ח כח, ג. וראה הנסמן במעדני איש שושן ב, ח.
ובגדר מלוה מלכה – ראה לקו״ש לו ע׳ 70 ואילך. וגם לפ״ז י״ל שהוא בכלל כל מילי דשבת ששוין אנשים ונשים.
סגולה – ראה ארחות חיים ספינקא ש, ב. כה״ח שם ד. ועוד.
קטנים – פשוט. וראה הנסמן במעדני איש ב, י.
באוכל רק מזונות – הל׳ בכ״מ שנהנה רק מאכילת מוצ״ש. ומשמע כבפנים. וראה הנסמן במעדני איש ע׳ קיח.
אם לא יקום ח״ו – פשוט. ותמוה מש״כ באוצרות אחרים הימים ע׳ קיט, שהרי אפי׳ קטני רשעי ישראל זוכים לכך לחד מ״ד – סנהדרין קי, ב. וקטן משעה שנולד או נזרע וכו׳ – שם. ואבא מזכה ברא – עיון יעקב שם ד״ה חד. וכש״כ דברא מזכה אבא. ובמכ״ש ממי שלא כרע במודים – ראה תוס׳ ב״ק טז, א שאין סברא שיהא עונש גדול כ״כ. וגם מהיכא תיתי שבל״ז אינו זוכה ורק שנידון מסעודה זו. ועוד, דהרי אפשר דסגי באוכל רק פ״א בחיים. ונוסף לכך שי״א שנהנה מיין הבדלה או מסעודות שבת – ראה הנסמן בלקו״ש שם הע׳ 52.
ולהעיר מהפכו במלוה ברבית ואוכל מלוה מלכה – ראה מה שפי׳ באהל מועד ביק ח אהל דוד בתוספת האהל לח (ג, ב) עה״פ ובמרבית לא תתן אכלך.
#32418