Benefiting from the Shabbos Candles when eating out

 

Question:

If someone returns home from eating out on a Friday night, is drinking something considered benefiting from the light? Or is there a need to specifically eat something?

 

Answer:

You should eat something, best cake or cookies, but even fruit will do.

 

Sources:

לכמה דעות, תוספת אורה מהני רק במקום אכילה. והארכנו במק״א.

ובפשטות הוא גם מחמת שעיקר המצוה בנרות של השולחן, שחובה שיסעוד במקום הדלקת נר – ראה תוס׳ שבת כה, ב. ובכ״מ.

ובפוסקים מצינו (לענין אחר כשמדליק לצורך אחרים) הל׳ שצריך שישתמש מ״צרכי אכילה״ – ראה אדה״ז רסג, יא. (וראה שם י והוא ע״פ מג״א שם כא). ולפמש״כ בפמ״ג ולבושי שרד למג״א הנ״ל – כ״ה גם בדין תוספת אורה. (אבל קאי באכסדרה שאורה רב ושאין משתמשים שם).

וראה שלחן עצי שטים ה, ד, ובהערה לשם. ובדרה״ח נ, יג ״לצורך סעודה״. והובא במשנ״ב רסג, מא. אבל ראה שעה״צ מא.וכ״כ בקצוה״ש עד בבדה״ש כב, שכיון שהסברא מחמת שיש שמחה יתרה – ה״ז שייך רק באכילה. וראה שם ו, ע״פ אדה״ז שם יג.

ואף ששתי׳ בכלל אכילה, ומקיים גם בשתי׳ מצות עונג שבת (ראה תו״כ אמור כג, לה. רמב״ם שבת ל, ו. אדה״ז רמב, א. ומקרא מלא אפי׳ בר״ה: אכלו משמנים ושתו ממתקים. ולאידך מקום לומר לאידך דלא סגי לקיום מצות עונג שבת במאכל וצ״ל גם משקה. אבל לדינא יוצא גם בתבשיל של שלק בלבד. וראה זח״ב ויקהל רד, ב. זח״ג (ברע״מ) ערב, ב)  – אפשר שלענין זה טעימה פורתא לא מהני, שאינו בגדר סעודה, וגם ליכא גדר שמחה יתירה. וכש״כ לא בשתי׳.

ואולי נדו״ד דמי לדיני וגדרי קידוש במק״ס.

אבל מצינו כמה שכתבו להקל אפי׳ בפירות. וראה שו״ת אז״נ ט, ב. תשוה״נ ב, קנד. בא״מ ח, סח.

ולאידך, מצינו שפקפקו לגמרי אם מועיל באוכל סעודה נוספת, ראה שבו״י ח דיני נר שבת א, ד – ע׳ יא.

ועכ״פ, אף שמסתבר שגם בשתי׳ מהני, ובפרט שבכלל בתוספת אורה במקום שיש נר עלקטריק עוד כמה צדדים לטיבותא, למעשה כיון שיש מחמירים בכלל, עדיף דלא לוסיף להקל בשתי׳.

 

 

#31510