If one just lays down for over a half an hour during the day and did not fall asleep, do they have to wash Negel Vasser?

 

If one fell asleep, they should wash three times. However, it does not need to be done by the bed.

If one did not even fall asleep, there is no need to wash three times; one time washing is sufficient.

 

Sources:

בשוע”ר מהדו״ק סימן ד סעי’ טו נזכר בישן ביום. וראה כאן:

Article: Must I wash Negel Vasser after a nap?

לענין שהי׳ במטה ללא שינה – ראה בשו״ע אדה״ז שם יח. ובפי׳ ״הקם מהמטה״ – ראה בהערות לקצוה״ש.

וכן שקו״ט מזה בקובץ פלפולים צרפת פרצת ד.

והיוצא מדבריהם, שכמה אופנים בפי׳ הקם מהמטה – שלא ישן; שישן ביום; שישן פחות משיעור שיתין נשמי; דלאו דוקא הוא ובקם מהמטה צריך באמת ג״פ; דקאי מדינא אף שע״פ קבלה צריך ג״פ. וראה מנחת אהרן כלל ה, א. אבל התם קאי בל׳ השו״ע. וק׳ לפרש כן בד׳ אדה״ז, עייש״ה. ובבירת מגדל עוז להיעב״ץ בית מדות עליית הטהרה כט, הובא בקצוה״ש שם, נתפרש דקאי בישן ביום. ולא ניחא לי׳ בהכי, שלדעת אדה״ז בשו״ע מהדו״ק ד, טו גם בישן ביום, צריך לערות ג״פ. ויל״ד, שאי״ז מדינא, ולא הכריע כן להלכה, כ״א כלשונו ״טוב לערות״.

ולפענ״ד מחוורתא לפרש כאופן האחרון, דקאי הכא מדינא, והה״נ שיל״פ עד״ז בישן ביום, וכנ״ל שאי״ז חיוב גמור ליטול ג״פ. ובקובץ הנ״ל האריך בשלילת פי׳ האחרון, ותו״ד שלפמש״כ בסידור צריך נטילה בכלי מדינא. [והארכנו בכ״ז בהסכמה לס׳ וכל מצותיך אמת]. אבל אנן בפי׳ ד׳ אדה״ז במהדו״ק קיימינן השתא, דס״ל שנטילה בכלי אינה מעכבת.

אבל דוחק גדול לפרש דלא דק. כמו״כ לא נתפרש שבנמצא במטה צריך נטילה כשלא ישן. ופשטות הפי׳ ב״הקם מהמטה״ – שישן לפנ״ז, וכמו בסעיף א שם.

גם לא מסתבר לומר שבישן פחות משיעור ס׳ נשימות צריך נטילה, דבר שגם לא נתפרש בשום מקום. ועוד ועיקר, שאדה״ז ברור מללו בסידור, שבכגון דא לא שרתה עליו רוח הטומאה כלל, והיינו שא״צ נטילה כלל (כ״א לתפלה). ואפושי פלוגתא לא מפשינן שבסידור חזר בו מזה. וכן בישן ביום – שם טו – נזכר ששים נשימות. אלא שבזה י״ל דהיינו עבור נטילה ג״פ. ומ״מ, אולי יש להעמיס כן בשיטת רבינו במהדו״ק, שבס״א הזכיר רק גוף חובת הנטילה ולא נזכר ג״פ, דמיירי שם מחמת עצם השינה שנעשה כברי׳ חדשה (ומה שנוטל בניעור כל הלילה – שאפשר שלא רצו לחלק, כמבואר שם יג. ובסידור חזר בו מזה, דס״ל שרוה״ט שייך רק לשינה). ורק בס״ד נזכר חובת נטילה ג״פ, ושם נז׳ שיעור ס׳ נשימות.

ולכאורה גם בשוהה במטה ללא שינה – צ״ל שיעור מסויים. והניחא, בישן על מטתו אפ״ל שחייבו ליטול פ״א גם בפחות משיעור ס׳ נשימות מחמת גוף השינה. אבל אין מקום לצרף חומרי דמר ודמר להצריכו ליטל מצד שישב על מטתו וגם כשהוא לרגע קט. ובשוהה פחות מחצי שעה [שי״א שהוא שיעור שינת עראי (ראה אצלנו במקורות ועיונים להלכה יומית רכח. ובהסכמה שכתבנו לס׳ וכל מצותיך אמת)] – מסתבר לומר שא״צ נטילה. ולא מצאתי שיעירו בזה.

#2957 (3)