הכשלת יהודי במזון שאינו כשר

 

שאלה:

בטיסה לאחרונה החלפתי מקום עם יהודי שאינו שומר תורה ומצוות לע״ע. האם מותר במקרה כזה לומר לדיילים שהחלפתי מקום על מנת שיגישו את המזון הכשר שהזמנתי אלי, כי בזה גורמים שיגישו מזון שאינו כשר ליהודי הנ״ל שמסתמא יאכלו.

 

מענה:

מותר.

ואם תרצה להחמיר, בכדי שתוכל לפעול שיאכל הלה כשר, אל תודיע לדיילים. וכשמגישים לך מנה לא כשרה, תבקש מנה כשרה ותסביר שהזמנת מנה כשר. וכמדומה, שבדרך כלל יש בידם מנה נוספת.

 

מקורות וציונים:

בנדו״ז אינו מושיט, מעורר או מסייע. וגם שבידו לקבל גם בל״ז לא כשר ומגוי, ואמירתו אינה מעלה או מורידה, והדעת נוטה שגם אם לא יודיע להם, ישאלו את היושב על מקומו אם הזמין כשר, ויענה בשלילה, וגרע משאר מסייע. ואף שאסור גם בגרמא כמו במכה בנו הגדול וקונה דבר הגזול, מעמיד בהמה בפונקאות של גוים – שם עוסק בחבירו, וגם הוא המעוררו שיכשל. ועוד שכאן הוא לפני דלפני. וגם אינו בשעת האיסור. וראה מה שהתיר בכעי״ז בחשוקי חמד ב״ק לב, ב לאב להעיר בנו משינתו, אף שיודע שיחלל שבת בהיותו ניעור. וגם את״ל שגם בהעדר מניעת מכשול אסור, אם יש לו תועלת מזה ודאי אינו מחוייב למונעו, ראה שו״ת מהרש״ם ו, ז, שכשנמנע מלהפרישו מחמת כבודו ליכא משום לפנ״ע. ובפס״ד להצ״צ בלקוטים בסופו שנסתפק שמא מותר גם לסייעו כשאינו יכול להפרישו אם יש לו תועלת מזה. וראה אצלנו 24996:

אמר לי שיסע בשבת

וכבר כתבו אחרונים שכל שעוסק בעצמו ולטובת עצמו ומחמת זה השני נכשל ליכא משום לפנ״ע, וכמו שמותר להשביעו אף שישבע לשקר ואף שאינו כלל מוחלט, כל שעושה בשל עצמו ואינו מעורר המכשול אצל חבירו, ואינו מוכרח שהשני יכשל, ש״ד. והארכנו מזה אצלנו 19215.

Practicing Shechita at a Halal Place

ויש להוסיף הסברא שאינו מחוייב לבזבז ממונו שלא לעבור במסיייע.

 

 

#28626


Add Comment

Your Email address will not be published