Is it okay if the Tefillin Retzuah is pinched & squeezed?

 

Question:

The retzuah by the kesher shel yad, many times gets pinched and squeezed (especially inside the kesher). Is this okay if it still has the right width if it wasn’t being squeezed?

 

Answer:

If it’s still retains the correct measurements and you can still unfold it, it is kosher.

 

Sources:

הנה, בציצית כתב אדה״ז בסידור הלכות ציצית מילפותא דאשר תכסה שהנקמט אינו עולה מן המדה. ולפ״ז, בפשטות אינו שייך לתפלין. ואדרבה, כיון שעומד ליפשט כפשוט דמי, ורק בציצית לא מהני שחסר באשר תכסה בה. ולא נחית לזה בשו״ת משנ״ה י, ז.

ומוכח כן גם בפמ”ג כז בא״א יח דקאי בכפל שנפסק דייקא. אבל במשנ״ב כז, מב החמיר גם בנתקמטה. אולם מוכחא מילתא שכוונתו שנתכווצה וחסר משיעורו – כ״כ בכוונתו הליכות חיים צאנז תפלין יא, דהיינו כשנצטמקה ולא בכפל גרידא. וכ״ה בשו״ת קנה בושם ג, א. דעת נוטה ג, שכב. שו״ת אמרי יעקב שטרן א, ח. ועוד.

ומש״כ ברב ברכות להבא״ח ת, ד להחמיר – היינו רק כשעומד להתמעט מחמת זה, שכל סופו להתמעט כנתמעט דמי. וג״ז חומרא יתירה ורק לחד מ״ד. ובזה גופא השיגוהו בכ״מ – ראה לקט הקמח החדש כז, קיא. שו״ת אול״צ ב, מד, כ. יבי״א דלקמן. וראה גם אגלי דבש א, ט, ו.

ובשו״ת מהרש״ג א, ז, הביא שהמנהג להקל גם בנתכווצה אם הוא בחלקה. וראה גם תשורת שי ב, קסג. יבי״א ז, ז, ד.

[ולהעיר שגם בציצית תליא בפלוגתא, ואדה״ז כתבה מחמת חומרא, שהרי כתב בשו״ת בית יעקב קו הב״ד בבאה״ט או״ח רסי׳ טז, לתלות בדין טלית כפולה שבשו״ע או״ח י, ו, ולמחבר מטילים על כנפי׳ כשהיא כפולה כיון דעומד לפשוט כפשוט דמי, ובשו״ע אדה״ז שם יג שלא נתברר לנו הלכה כדברי מי].

וגם אין לחוש שהרצועה בגדר נתהפכה, שזהו רק אם נתהפכה לגמרי שהשחור בפנים. ועוד, שכך דרכה במקום ההידוק. וכש״כ ברצועות השחורות מב׳ הצדדים. וק״ל.

 

 

#28367