Using the Right Door
Question:
If a building has two doors, and one has no preference which one to use, should he specifically use the door which is on the right?
Answer:
No, but there is room to do so.
Sources:
כ״ה בהמסופר בשבחי הרב אות ד. וצ״ע בנכונות הסיפור, ואם אמרו רק כדיחוי בקש.
וראה בשו”ת דברי מלכיאל ח”ג סע”ט ד”ה אכן, שר”ל בדין כל פינות, שכ”ה גם בדברי חול (משא”כ בחושבנא בעלמא – יומא יז, ב. אבל בסדר הדברים בפסוק צ”ל דרך ימין, ואי”ז בגדר “חושבנא בעלמא”. וכדמוכח בתוס’ יומא שם ד”ה והא בנוגע לערי הלוים (אבל ראה תויו”ט סוכה פ”ג מ”ט). ולהעיר גם משיחת י”ב תמוז תשכ”ג בסדר הדברים בקרא ד”ופרצת”. וכבר עמד בזה בס’ ליקוטי מהר”ם אות קה – ע’ נה. ומיושבת הקושיא (שבדברי מלכיאל שם. ועוד) היאך יליף מקרא דים שעשה שלמה לפנות דרך ימין, נוסף לזה דהתם יליף מיתורא דקרא). וכ”ז הי’ בהעלם דבר משו”ת משנ”ה חי”א סי’ תקלז וחוקת היום יומא נח, ב. ולהעיר גם מל’ הרמב”ם תפלה פי”ד הי”ג: בכל מקום. והרי גם בחזרתן מברכת כהנים פונים דרך ימין, אף שאי”ז מצוה.
ומ”מ נראה פשוט דלאו לכל מילי איתמר לפנות דרך ימין, ורק כשיש שייכות בין הימין לשמאל, שבודאי כשיש לפניו ב’ חולים לבקר, או שני תלמידים ללמד, שא”צ לבכר הימין. וכן כשאביו אומר השקיני מים ואמו אומרת שבנתגרשו שוים א”צ לפנות דרך ימין. [וראה בקובץ אבקת רוכל כסלו תש”פ, שדן במנהג (אצל אחבנ”י הספרדים) להניח ב’ ס”ת על הבימה בעת הקריאה, אם יש להניח ס”ת הראשון משמאל לפנות משמאל לימין].
ועוד ענין בפ”ע שיש להקדים הימין, ואינו שייך לדין דכל פינות (ראה שו”ת הצ”צ או”ח סס”ז סק”ה), ובד”ז חמור טפי דין אמעהמ”צ (שם). ולכאו’ נראה דהקדמת ימין לכו”ע היא רק בדבר שבקדושה. וכל’ שו”ת מהרי”ל ס”מ: דכל מידי דמצוה ימין עדיף (ועד”ז בר”ן שבת כא, ב: כדרך כל המצוות). ובשו”ת מהר”י מברונא סל”ט: שהימין עיקר בכ”ד שבקדושה. וכן נקט גם במשנ”ב סתרע”א סקל”ד: דכל מידי דמצוה ימין עדיף. אבל להלכה קייל”ן להקדים ימין לשמאל בכ”ד, כבלבישת בגדים וכו’.
#28204