Yichud with Construction Workers

 

Question:

I am in middle of doing renovations on a home that I recently bought bh. I would like to check up on the workers in middle of the day but I want to avoid yichud problems. Does the heter of בעלה בעיר apply to yichud with a non Jew? If not, is there any other way to avoid yichud if I don’t have a shomer with me?

 

Answer:

The allowance of בעלה בעיר also applies in regards to being in the presence of a non Jew. Sill it’s better to be stringent and leave the door open to the street.

 

Sources:

לחוש לדעת לחם סתרים ע״ז כה, א לתוד״ה לא להחמיר אפי׳ בפרוץ וכש״כ בגוי. וכ״ה בספרו תאוה לעינים קדושין שלב. וכן דעת חיד״א בשו״ת שער יוסף ג מחמת חשש אונס (בגוי משא״כ בפרוץ שלא נחשדו על האונס). אלא שגם לחיד״א איכא למימר שכשאין חשש אונס מחמת אימת המלכות ש״ד. וכן מצינו בחכ״א בינת אדם קכו, טז בשם מהר״ם שטערין שבשו״ת חות יאיר עג) לגבי יחוד עם גוי, והב״ד בפת״ש כב, ג.  (ובבינ״א הקשה דאכתי תיקשי, מחמת חשש פיתוי. אבל בבעלה בעיר דליכא לא חשש פיתוי מחמת אימת בעלה ולא חשש אונס מחמת שמענישים ש״ד).  וכבר כ״כ בריטב״א ע״ז כג, א. וראה גם שו״ת צי״א ו, מ, ז. (ויש שדנו במקום שחשודים על ש״ד, או שיודעים בה שלא תביא הדבר למשפט. ולמעשה, במציאות בד״כ מפחדים, ולא חיישינן למיעוטא. וגם אלו שנטו להחמיר כתבו שבאדה שאינה חושששת מהאונס מחמת שהיא חזקה או שיכולה לצעוק לעזרה וכדומה, מתורת להתייחד עם גוי כשבעלה בעיר).

וסתימת הפוסקים דשרי דלא אישתמיט חד מינייהו לומר דאסור. וכ״כ בנוה שלום שולאל ע״ז שם (צ, ד), ודייק כן גם מגמ׳ שם.

ויש להמליץ גם מש״כ החיד״א שם לגבי פ״פ לרה״ר בפרוץ, שכיון שנז׳ בגמ׳ בסתמא וגם כל הפוסקים נקטו הכי בסתמא, משמע דלא מפלגינן בין כשרים לפרוצים, והה״נ לגבי בעלה בעיר שנזכר בסתמא. וראה גם נוה שלום שם (צ, ג) שכ״ה סתימת הפוסקים. (אבל ראה שו״ת שבה״ל ה, רב, ו שסתם אנשים שבשו״ע אף שאינם בגדר כשרים שאני מפרוצים ממש. ואכתי הול״ל דשאני פרוצים ממש, וכן לרמ״א דסתם אנשים כשרים לא נזכר שבפרוצים אסור. וכן יש להוכיח מזה שבבעלה בעיר הוציאו להדיא לבו גס בה, ולא נזכר להוציא הפרוץ). וכ״כ להתיר בפרוץ ברד״ל קדושין פא, א. ואם מחמת חשש אונס בגוי – כבר נת׳ דל״ש בזמננו מחמת אימת המלכות.

ומפורש הדבר להיתר בשו״ת הרדב״ז ג, תפא. ולא נת׳ אצלו מ״ט ל״ח לאונס. (ואולי ס״ל שבעלה בעיר מהני גם לאונס, ולפ״ז צריך שהגוי ידע שבעלה בעיר). וראה שו״ת נשמת כל חי ב, א, בדברי הרדב״ז, שג״ז לחוד מהני להתיר. וכ״ה להיתר בעזר מקודש כב, ג במקום שמעינשים למאנס.

 

 

#26279