Can I do Birkas Kohanim if I have negative feelings towards someone?
Question:
If a kohen has negative feelings towards one person or a group of people in shul, is he allowed to do Birkas Kohanim? What should he do in such a situation?
Answer:
Yes. If there is indeed hatred chas v’sholom, he should do everything he can to uproot the hatred and instill within himself true Ahavas Yisroel.
If he hasn’t managed to uproot the hatred at least for the time of duchaning, he must leave the shule before Retzei.
The concern is only if there is hatred, not if there are negative feelings. Even so, he should initially make sure that he has no negative feelings.
This only applies if he has these feelings towards the community at large, or most of them, not to a couple of individuals.
Sources:
ראה זח״ג קמז, ב. מג״א קכח, יג. עטרת זקנים שם. אדה״ז יט. ובלקו״ש יג ע׳ 137 הע׳ 17, שבאמת ב״כ צ״ל באהבה, ולא רק שלילת שנאה, אלא שהסכנה רק בשונא. ונראה שבכגון דא אין לו לצאת מביהכ״נ, ואין לנו בו אלא חידושו. וראה מה שהעיר בכה תברכו חמצי א, ב, שבזהר הל׳ לא רחים. ואולי מובן מאליו בזהר שהכוונה לשונא דוקא, שלא מסתבר שיהא סכנה בלא רחים לחוד. וראה לקו״ש כז ע׳ 89 הע׳ 20 שמציין לרע״מ שם קמה, א: בעינא טבא.
שנאה ליחיד – בזהר שם דלא רחים לעמא או עמא לא רחמין לי׳. וכן העתיקו כל הפוסקים, וגם רבינו בשו״ע – השונא את הציבור או הציבור שונא אותו. ובחיי״א לב, טז: אם כולם שונאים אותו. אבל ראה שו״ת שיח יצחק וייס עח ד״ה ועכשיו, שדייק כנ״ל, אלא שנסתפק בדבר בשונא אחד, וקסבר לדמות לש״ץ שמכוון שלא להוציא שונאו. ואין ספיקו מוציא מידי ודאם. ודלא כבינת יששכר דרך יחיד יא, לבנו של הנז״ש, שכתב שאם יש לו שונא אחד ומכוון שלא לברכו ברכתו לבטלה. וגם בזה י״ל שאי״ז מחמת השנאה אלא מחמת שמכוון להדיא להפקיעו מהברכה. ובכה תברכו שם, בכהן שנידה לכבודו, כתב שמ״מ יש לחוש בס״ס, וטוב לילך לביהכ״נ אחר לישא כפיו כשיש מי ששנוא לו, או יוציא המנודה מביהכ״נ. וגם לדידי׳, היינו כשיכול לישא כפיו במק״א, ולא לבטל מ״ע.
וראיתי למי שכתב שכ״ה גם בשונא עשרה מהציבור או רובם. ולא ידעתי הכרח לזה. ול׳ הזהר דלא רחים לעמא או עמא לא רחמין – משמע דקאי אכולהו. וכן נראה בל׳ השונא את הציבור וכו׳. ובחיי״א ״כולם שונאים אותו״.
#24900