When toveling a plastic blender, would the metal knives be considered ikar and a Bracha said?

 

Yes.

 

Sources:

ראה רמ״א יו״ד קכ, ז בריחים של פלפלים מעץ שיש בו ברזל שבו טוחנים שצריך טבילה בברכה. ושם, כולו מעץ זולת החלק שטוחן בו – ראה הגהות ר״פ על הסמ״ק קצט. או״ז ע״ז רצא. וראה גם שו״ת טוטו״ד תליתאי ב, כב ד״ה ומה ששאלת במדוכה.

והנה, הניחא לשיטת השו״ע שם ו, דלא אזלינן בתר המעמיד. אבל להפוסקים דאזלינן בתר המעמיד, וכ״פ הש״ך שם יב – לכאורה אצ״ט. וכ״מ להדיא באו״ז שם דבהא תליא. וכ״כ בכיו״ב בשו״ת זר״א ב, לז לענין ריחיים של קפה, שלדעת הפוסקים דאזלינן בתר מעמיד פטור מטבילה. (אלא שבקפה נחתו עלה גם מדין שמחוסרים בישול). אמנם, בעיקרי הד״ט יח, יב הקשה עליו, שמפורש בריחים של פלפלים שלכו״ע טעון טבילה בברכה. וכן מצינו בש״ך כאן ששתק לדברי הרמ״א. ויתירה מזו, מדבריו שם יד, בנוגע לחלק התחתון של הריחיים שפטור מטבילה,  מוכח שבחלק העליון ס״ל כרמ״א לחייב טבילה בברכה. וכן בלבוש ז, אחרי שהביא ב׳ דעות בכלים של עץ עם חישוקי ברזל כתב בפשיטות שריחיים שצריך טבילה מחמת הברזל שבו טוחנים. וכן מוכח בד״מ הארוך שהביא הפלוגתא בדין מעמיד, ושוב הביא דין ריחיים. ובחכמ״א עג, י הביא נמי מש״כ הרמ״א לענין ריחיים של פלפלין, אף שמיד אח״כ שם יא, פסק כש״ך בדין מעמיד. ומצינו כבר בפסקי רמ״מ קלויזנר ע״ז סה, בדליים עם חישוקי ברזל הביא ב׳ דעות, אבל בריחים שבתוכו מתכת כתב בפשיטות שצריך טבילה.

ומצינו בתשב״ץ קטן שסב, איפכא שלכן צריך טבילה משום המעמיד. ומשמע דס״ל שהמתכת הוא המעמיד. ובמרדכי ע״ז רמז תתס, וכן בהגהות הר״פ לסמ״ק שם, ועוד, מצינו באו״א שהמתכת שבתוכו הוא עיקר תשמישו. וראה גם או״ה נח, פז. ונראה, דמעמיד כאן שאני לפי שהמתכת מבפנים והוא עיקר הכלי. משא״כ בשאר מעמיד שללא המעמיד אינו בגדר כלי כלל. וראה שבת טו, ב תוד״ה ורבי. וכ״כ בטהרת ישראל קכ בבאר יצחק פג. ועד״ז בדרכ״ת צו. שם סא. טוטו״ד שם.

וכאן הסכין הוא העיקר, שהרי ראוי לחיתוך ללא המעמיד, והשאר כמו בית יד ותו לא. וה״ז כמקלף עם בית יד של פלסטיק. (וצ״ע בפמ״ג תנב בא״א יג. ואולי שאני התם שהגוי תיקן הבית יד. אבל ראה שם שציין לקכ, ז. וראה גם בשם הגריש״א אשרי האיש יו״ד ט, יח. ואולי טעמו מצד אחר, משום שרוב תשמישו לאוכלים שא״ר לאכילה. וראה שו״ת אבני ישפה א, קמו). וכ״פ בעניננו בשו״ת משנ״ה יב, לב. ארחות הבית ט, ז. טבילת כלים יא, יד.

 

 

#23435