My father passed away on Rosh Chodesh Shevat. Which day is the סיום הקדיש?

 

Question:

My father passed away on Rosh Chodesh Shevat. My question is: on what day is the סיום הקדיש, is it ערב ר”ח טבת or is it יום א דר”ח טבת, ל כסלו?

I heard from a few people that because lamed Kislev has שם ר”ח עליו (especially since there is not in every year a lamed Kislev), as stated in Shulchan Aruch OC 568, the siyum hakaddish is erev Rosh Chodesh Teves and not yom aleph of Rosh Chodesh Teves, 30th of Kislev. I have not found any sources that address this question. Please advise on what day is the siyum hakaddish. ­­

 

Answer:

The last day of kaddish is ל כסלו.

 

Sources:

טעם המנהג להפסיק חודש ויום אחד קודם, שלא יתחיל לומר בחודש הי״ב אפילו יום אחד, שיום א׳ בחודש חשוב חודש – ראה כנסת יחזקאל ועוד – הובאו בסה״ש תשמ״ט ח״א ע׳ 176 הערה 10. ולענין זה אינו נוגע שם ר״ח, כ״א התחלת חודש הי״ב. ולא אזלינן בתר מספר הימים, אלא לפי החדשים, אף שחלקם מלאים וחלקם חסרים – ראה גם שם ע׳ 175 בשוה״ג להערה 2. (ולהעיר מדעת בית לחם יהודה שעו, ט, שמפסיק כ״ח יום קודם, עיי״ש טעמו). וראה 26824 בשאלה אחרת, ול״ד לנדו״ד.

ואולי יש לדון לטעם שכתב באלף למטה שאם ימשיך עוד יום יחשבו שימשיך במשך כל החודש הי״ב, האם מקום לומר דאזלינן בתר לשון בנ״א, שלהרבה דעות יום שלשים שייך לחודש הבא בלשון בנ״א – ראה בראשונים נדרים ס, ב. טושו״ע או״ח תכז. אה״ע קכו, ו. מג״א נה, י. אדה״ז שם יג. ולהעיר לאידך מהמחלוקת בסתם חודש בדיני נדרים אם הוא כ״ט יום או שלשים יום. ומ״מ מחוורתא כדמעיקרא, גם לטעם זה, שמזה שאומר ביום שלשים לחודש, אין מקום לחשוב שימשיך בכל החודש, ויבינו שטעמו כיון שלא עברו י״א חודש שלמים.

 

 

#1972