Is a Shofar holy? May one bring it into unholy places?

 

If it was used for a mitzvah and is still suitable for mitzvah usage, it should not be used for mundane matters and certainly not for improper usages. One should not bring it into unholy areas.

 

Sources:

מגילה כו, א, שה״ז תשמיש מצוה כסוכה וציצית. אמנם, בשאילתות קכו -שהחמיר שלא להשתמש תשמיש חול. ופסק כוותי׳ בשו״ע או״ח כא, א- לא נזכר שופר. וי״ל דשופר שאני שהמצוה רק בשמיעת הקול ולא בחפץ. אבל בב״י שם מוכח דקאי גם על שופר. וכ״ה בב״ח כא, והב״ד במשנ״ב שם ד. וראה שם ו. וכן בדין שהרי גם לענין מוקצה למצותו אין חילוק בין שופר לאתרוג וציצית – ראה מג״א תקפח, ה. (ומה שראוי להשקות מים לתינוק ולכן הוא כשמל״א ומותר לטלטלו לצו״ג ומקומו -וכה״ק במקו״ח להחו״י דשם א ד״ה אבל – היינו אחר שנפסל, או בשופר שאינו למצוה, כגון שופר המיועד לתקיעות דע״ש). אמנם, בט״ז כא, א היקל בציצית גם כשהם קבועים בטלית. אבל אדה״ז פסק לחומרא. ובמשנ״ב שם בבה״ל ד״ה אבל, הביא מש״כ במג״א תרלח, ב לענין סוכה העומדת משנה לשנה (וכ״פ אדה״ז שם טז) שלא נאסר להשתמש תשמיש חול אחר סוכות. וכתב לחלק, דשאני ציצית שעומד כל הזמן לקיים בו מצוה, אבל שופר שבמשך השנה אא״פ לקיים מצוה בו לא נאסר.

אמנם, כבר כתבו שבזמננו שקונים שופר רק למצוה, ואין דרך להשתמש בהם לחול יש להחמיר. וראה שו״ת בנין אב ב, כט. ואין להכניסו לביה״כ כמו בקיטל וגארטל המיוחד לתפלה.

 

 

#19115