May one kiss the Mezuzah before washing their hands after leaving the bathroom or touching shoes etc.?

 

If the mezuzah is covered it is permitted. Best to rub your hand against something first.

 

Sources:

שאין ליגע בידים מסואבות. וראה רשב״א שבת יד, ב ד״ה אלימא. רמב״ן שם. וראה לענין מזוזה בשו״ת רעק״א קמא נח, והובא בפת״ש יו״ד רפה, ד, וע״פ הרמ״א או״ח קמז, ד, שלא לאחוז בכתבי הקודש ערום אם לא נטל ידיו. (והרבה חולקים בנוגע למזוזה ובפרט במחובר. וראה בארוכה בירור הלכה זילבר רפה ע׳ קלא שהאריך בדבר, ומסקנתו לחומרא). וכן נפסק הדין שבשימש מטתו אין לאחוז בבתים וברצועות עד שיטול ידיו – שו״ע או״ח מ, ו. וראה שו״ת שרה״מ ז, ה, א. ואף גם במכוסה, מקום להזהר בנגע במקומות מכוסים. וכעין מה שיש נזהרים שלא ליגע בעמודי ס״ת בכלל. ולכאו׳ כל תשמישי קדושה בכלל, וכן תיק המזוזה שדינו כתשמיש קדושה. ועכ״פ יש בזה משום קדושה וטהרה יתירה. וכ״מ בשע״א י, ד בפתחי שערים לגבי נשיקת מטפחת ס״ת. אבל ראה בשפ״א סוכה כו, ב שאין איסור ליגע בתשמישי קדושה קודם נט״י בנדע במקומות מכוסים ורק בצואה ממש אסור. אבל אין ולאו רפיא בידי׳, נשאר ב״צ״ע בפוסקים״..

ולהעיר מזה, שגם לפני אכילת תרומה צריך נט״י. וכן אין סכין שמן שביעית בידים טמאות (תוספתא שביעית ו, ו. רמב״ם שמטה ה, ז. ולכן צריך נט״י תחילה – שערי צדק יז,יז. פאת השולחן כד, לב) והוא מחמת קדושתן.

ובכל מידי דמנקי מהני גם כשהמזוזה ערומה ללא כיסוי, ראה מג״א קמז, א ואף שכתבו בלשון אפשר (והושמט בבאה״ט ובמשנ״ב ועוד) – נראה שכן עיקר. ובפרט בנדו״ד שכל עיקר הדין מחומרא בשאר כתבי הקודש, וכש״כ במזוזה, ובפרט במחוברת. ונדו״ד בלא״ה מכוסה בתיק. וראה שע״א י, טו לענין עמודי ס״ת. וראה בירור הלכה שם ריש ע׳ קלה

 

 

#18586