Can girls drive to shul after lighting candles?
Question:
Usually, I drive a half-mile to shul on Friday at around candle lighting time. I usually just take boys with me.
If my girls (under bas mitzvah and even older than bas mitzvah) want to come to shul with us, on a somewhat regular basis, on those occasions, should she light at home and have in mind not to take on Shabbos so she can drive, or light at shul even though we aren’t eating anything there, or is it preferable that she just lights at home and stays home, even if she wants to go to shul?
Answer:
They should stay home.
See also:
Sources:
ראה שו”ע אדה”ז סי’ רס”ג סעי’ ז’ וסעי’ י”א ובקו”א ס”ק ב’ שם, ובקצות השלחן סי’ ע”ד, ועוד.
ואף שמותר להתנות בשעת הצורך, ולכאו׳ ה״ז צורך לחסוך הטירחה של ההליכה ברגל, וכמו שצמאון הוא צורך, ואת״ל ההליכה גם גורמת לצמאון. ואולי יש גם מעין הא דאו”ח סי’ פח שיש להם צער שרבים מתאספים לילך לביהכ”נ והן יעמדו בחוץ, ואולי יש כאן גם ענין חינוכי וחוי’ רוחנית וכו’ – מ״מ לא נ״ל כלל, כדלקמן. וגם שצריך שתקבל שבת סמוך להדלקה. וגם אם יקבל אחר – אי״ז לכתחילה.
ובהקדם, שבפמ״ג רסג, בא״א כ, שמדוחק מותר ולא בענין אחר. ולאדה״ז רסג שם, יותר טוב שידליק הבעל בליל טבילה מלהתנות. (אלא שיש לדחות, דהתם שאני ״שצריכה לשהות הרבה בחפיפתה״ ואם תתנה אינו ניכר שהוא לצורך שבת. ורק לגבי קבלת הבעל במקומה, יותר טוב שידליק הבעל). ולהעיר ממשמעות המשנ״ב רסג, מג שאין להתנות גם עבור מנחה. וצ״ע. ואכ״מ.
ולהעיר, שגם בחופה הדגיש אדה״ז דמיירי ש״צריכה לילך לשם״.
וראה שו״ת צי״א ח״י, יט, א בנוגע לתנאי בכדי לנסוע לכותל. וחולק עליו בשש״כ מג הע׳ קלז.
אבל בנדו״ד אין צורך גמור שתצטרף לאבי׳ מצד בייביסיטינג.
ועוד טעם בדבר: שהרי לכתחילה חוששים לשיטה שאין תנאי מועיל. ומשו״ה הותר רק במקום צורך. והיאך אפשר להתנות מדי שבת בשבתו, שנמצינו עוקרים כל עיקר הדין לחוש לכתחילה. ועוד, שנ״ל פשוט שבדבר קבוע אא״פ להקל שיהא בגדר צורך.
ועוד, שמשמע בל׳ אדה״ז ז, שאם הוא שלא במקום צורך לא רק שאין להתנות אלא שאין לסמוך על התנאי, ושינה מל׳ המג״א כ, דאין להתנות כ״א לצורך, וכתב ״שלא במקום הצורך אין לסמוך על התנאי״.
ובלא״ה, לפענ״ד ה״ז היפך החינוך. וק״ל.
#17371