Am I allowed to arrange a program for non-Frum teens on Dec. 24/25/31 or Jan. 1, because there is no school or work on those days? Or is it a problem to davka set it up for any of those days?
A program may be set up for those days, provided the emphasis in the promotional material is specifically on the fact that there is no school these days and not anything special about the nature of the days, including the fact that people are off work.
Sources:
בשו”ת אגרות משה יו”ד ג, פה, כ׳ לאסור ליתן חופש בימי אידם, מכ”ו דעצעמבער עד אחר ראשי שנה החדשה שלהם, אף שכוונתם הוא שלא לשמוח בחגיהם, אלא משום שהאבות הם בטלים ממלאכתם ורוצים ליסע לאיזה מקומות יחד עם בניהם. ושם, שהוא מעשה איסור ואין הכוונה מסלקת האיסור, כיון שבכך גורם חשיבות לימים אלו (ועוד הוסיף שם שהוא דבר מכוער בעצם לעשות ימי חופשה בימים שחוגגים להע”ז שלהם אשר צררו ומררו קרוב לאלפים שנה את עם ישראל ועדיין ידם נטוי׳).
אבל שם מדובר שיש לאל ידם ליתן חופש ביום אחר, ובמה שבוחרים ימים אלו נגרמת חשיבות עי״ז. אבל בנדו״ד שבלא״ה יש להם חופש, הרי קביעת סדר לימוד וכדומה בימים אלו, אינו נותן חשיבות כ״א שמנצל הימים שבטלים מביה״ס.
ועד״ז מצינו, שאף שמחד גיסא, בכ״מ באג״ק (ראה חי״ז ע׳ רלז. חי״ח ע׳ רז. מתריע על נתינת חשיבות ליום ראשון, אפי׳ אם הטעם מחמת שפנויים ממלאכה, כיון שבדרך אגב ניתנת חשיבות ביום אידם רח״ל. (וראה תשוה״ג אסף לב. פת״ש אה״ע סד, ד. א״א מבוטשאטש או״ח שלט, ב. שו״ת קול יהודה שפירא יב. תשובת בעל קרן לדוד בקובץ באר ישראל יז). וכן יש מענה חריף ע״ד קביעות ברמ״צ ביום ראשון: לא שמיעא לי (כלומר לא סבירא לי כלל) לא הבחירה ביום א’ לכל דבר שבקדושה וכיו”ב וכו׳. ונתפרסם גוף כתי״ק בכ״מ.
וביחד עם זה, תהלוכות ל״ג בעומר נקבעו מלכתחילה בימי ראשון מה״ט, ולא עלה על הדעת לחשוש להנ״ל. ואכן ראה בשלחן מנחם יו״ד ב ע׳ לד, במענה להזמנה שנכתב בו שנקבע ליום ראשון שהוא יום חפשי ממלאכה: בנוסח זה מודגש ה״יחוס״ דיום א׳! דאיפכא מסתברא, והול״ל להדגיש יום שהת׳ אין הולכים לביה״ס העירוניים. (ומה טוב שלא להזכיר שזהו יום א׳ בכלל).
#1716 (2)