How does one daven on a moving bus?
One who can’t daven towards Yerushalaim should turn at least his face towards Yerushalayim if possible. Regardless, he should have in mind as he starts davening Shemone Esrei that his tefillos are ascending via the Holy of holies. If the vehicle changes directions and turning his face distracts his kavanah, he should position himself properly when he starts Shemone Esrei and have in mind as above, as well as directing his heart to Hashem.
Sources:
ברכות כח, ב. שו״ע או״ח צד, ד. מג״א שם ב. שוע”ר שם א וה.
ובס”ד שכתב שיכוון לבו לאביו שבשמים (מברייתא ברכות ל, א. שו״ע שם ג) ול״כ שיכוון לבו כנגד בית קדה״ק – היינו כשאינו יודע לכוון הרוחות ואינו יודע כיוון המקדש. וראה שבילי דוד צד, ב. ודלא כחיי״א כב, י שגם בזה יכוון לבו כנגד קדה״ק. ובכל הפוסקים ל״כ כן.
ובלא״ה, ענין בפ״ע שתמיד עליו לחשוב שעומד במקום המקדש ומתפלל – תר״י ברכות כב, ב. שו״ע או״ח צה, ב. שוע״ר שם ג. וכאן מיירי שיכוון שתעלה תפלתו דרך המקדש – ראה אפיקי מגינים צד, ב. (אבל במשנ״ב ג כתב בשו״ע כאן לפרש שיחשוב כאילו עומד במקדש. וראה פסקי תשובות צד הע׳ 16 מש״כ ליישב).
והכוונה בתחלת תפלתו דייקא – ראה בכיו״ב במשנ״ב צח, א בשם הפנ״י כיון שצריך לכוון פיה״מ בתפלה. (אבל בפנ״י ברכות ל, ב כתב מטעם אחר, שהכוונה להסיר תענוגי העולם ל״ש בשעת התפלה שמתפלל על צרכיו).
ובכ״ז ילה״ע ממש״כ אדה״ז צד, ג: ויש מי שהיה מתפלל לכל רוח שהיה מזדמן לו מפני שסובר ששכינה בכל מקום, ויש לסמוך על דבריהם בדיעבד. ועוד להעיר ממש”כ בביאור הלכה שם ג ד”ה מי, דנכון שיצדד פניו לצד אחר, דמרויח בזה ב’ צדדים.
#16281