Can a Goyishe helper turn on the fire and cook at home if a Jew is in the kitchen?
Question:
I am tutoring a teenage boy from a traditional sfardic family. We learned halachos of bishul Yisroel and I told him that a non-Jew may not turn the fire on.
After we finished the mother called me and said that she once asked a rov who said that a goyishe helper may turn on the fire and cook at home if someone else is with them in the house or kitchen at the same time.
What is the correct answer for this woman?
Answer:
A Goy may turn on the fire if the cooking is being done entirely by a Yid. This means that the fire is being lit before the Yid places the pot on the stove or before the food is put in the pot which is already on the stove etc.
True there is an opinion that allows for non-Jewish workers to put on the fire in a Jewish home. However, even so, there is a debate whether this opinion addresses only slaves who belong to their master, or even to workers who are hired for the job, but have no choice in the matter and must work for the boss and cook for him.
Regardless, this is only one opinion and should certainly not be relied upon l’chatchillah.
Sources:
ראה שו״ע יו״ד קיג, ד: יש מי שמתיר ויש מי שאוסר. ולדעת כמה פוסקים ביש ויש קייל״ן כיש בתרא. ולפ״ז יש לאסור אפי׳ בדיעבד.
אבל הרמ״א כתב להקל בדיעבד. אמנם בש״ך שם ז לאופן הראשון דלא א״ש בשפחות שלנו ומיירי בשפחות הקנויות דקאי בי׳ המחבר. ומש״כ הרמ״א להתיר אפי׳ לכתחילה – טעמו שאא״פ שלא יחתה אחד מבני הבית מעט. אבל ד״ז ל״ש באש שלנו. ולאופן השלישי בש״ך שם – קאי גם בשפחות שלנו, וסמך הרמ״א במה שהתיר בדיעבד גם על טעם הנ״ל שאא״פ שלא יחתה. ולאופן הרביעי סמך על הסברא שההיתר בשפחות שעושים בע״כ, ולפ״ז מיירי אפי׳ בשפחות הנשכרות. אלא שהקשה שבב״י וד״מ לא הובא טעם זה. וגם בב״ח שם כתב שטעם זה ל״ש בשפחות השכורות לנו. ועוד אופן – אופן השני בש״ך – שסמך הרמ״א בדיעבד על המתירים בישול גוי בבית ישראל. ואיך שיהי׳, ודאי אין לסמוך ע״ז לכתחילה.
אצל חכמי ספרד – שו״ת רב פעלים ד או״ח ו. יחוה דעת ה, נד. יביע אומר ט, יו”ד ו. הליכות עולם ז חוקת טז.
P.S.: Regarding a Yid turning on the fire for a Goy to cook etc. – Sephardim hold that this does not suffice to consider it Bishul Yisroel and require a Yid to place the pot on the fire. Nonetheless, they may be lenient if the pot was placed by the non-Jew when the fire was off and the Jew turned on the fire afterwards.
In desperate situations, such as when eating in Yeshivos or in the situation you describe, even Sephardim are lenient to permit the food when a Yid lights the fire first.
Sources:
שו״ע שם ז. יבי״א ה יו״ד י, ז. וראה קובץ עטרת שלמה ב ע׳ פג.
בשעהד״ח – ראה יחו״ד יבי״א והליכות עולם הנ״ל.
#16276