Do we need to wait three years till we can eat berries off planted berry bushes?
Raspberry:
Since there is a Halachic doubt if it comes from a species which is considered a tree – and thus its Brocha is Hoadomo – it may be consumed outside of Eretz Yisroel without the need of waiting 3 years of Orlah.
However, raspberries should not be eaten in general, as they are often highly infested with mites and thrips. See here:
Redcurrant:
It’s a fruit which comes from a tree according to all opinions. Subsequently, its Brocha is Haetz and it is subject to the laws of Orlah (everywhere).
Sources:
פטל: אף שמאדה”ז בסדר ברכות הנהנין ו, ז משמע ברור שזה האדמה וממילא אין בו דין ערלה – מ״מ יש שנסתפקו בדבר, שמא הוא רק לענין ברכה. ותלוי גם בחילוקי הגירסאות בלשונו שם (וההבנה בדבריו) ״וכמו שנקרא אילן לענין כלאי הכרם״. ובכל אופן, לו יהא שהוא ספק, ה״ז מותר מטעם ספק ערלה בחו״ל.
ובכללות הענין – ראה בארוכה בתשו׳ ר״א ברכהן מח״ס שו״ת משנת אליעזר, נדפס בקובץ אור עולם א ע׳ 161 ואילך בדעת אדה״ז. ושם גם לענין ערלה. וכן בשאר התשובות שבקובץ הנ״ל. וראה ישורון תשנ״ז מהרש״י זוין. ותשובתו נדפסה גם בקובץ אור עולם הנ״ל.
ותלוי אם ספק פלוגתא מותר בערלה – ראה שו״ת רדב״ז ג, תקלא. וכ״ה בקהלת יעקב מקרלין ברכות לו, א. אבל בריטב״א קדושין לט, א שגם בספק פלוגתא מותר. וכ״ה בפשטות בשו״ע יו״ד רצו, ג. וכ״כ שו״ת בית דוד יו״ד קמח. אבנ״ז יו״ד תסו, יב. מהר״ש ענגיל ה, נ. וראה בארוכה יבי״א ו יו״ד כד. מאור ישראל להנ״ל ברכות לו, א. ולמעשה קייל״ן להתיר גם בספק פלוגתא. וראה בארוכה קונטרס גדרי אילן בס׳ אוצר התשובות אביטן ג ע׳ מו ואילך. וש״נ.
דומדמנית: מדובר בעץ גמור, שהפירות יוצאים מהענפים ולא מהגזע, ולכל השיטות ברכתם העץ ויש בהם ערלה.
#15548