When to establish the date of Yartzeit
Question:
I have a question regarding my grandmother’s yartzeit. My grandmother passed away on the 20th of April 2021. Shkia that Tuesday was 7:46 PM and the official time of death as quoted on the death certificate was 7:55 PM. I would like to know which day we should go by for her yortzeit, the 8th of Iyar or the 9th?
Answer:
The 9th of Iyar.
But one should also keep minhagei yahrtzeit on the first day. Nonetheless, one is not a chiyuv then and cannot override a chiyuv’s obligation to daven for the amud.
Sources:
יום המחרת – דאקדומי פורענותא לא מקדמינן, וגם מצד חזקת חיים – מנח״א ה, ג. ודלא כהסוברים שיאצ״ט ל״ש לפורענותא. וראה דודאי השדה צח, שיותר תועלת לנשמת המת לומר קדיש אחרי זמן פקידתו מלאומרו טרם זמנו. וכן הכרעת האג״מ יו״ד ג, קנט, ב, וחולק על שו״ת חת״ס או״ח קסא ואילך, דלא ס״ל אקדומי פורענותא, שמקדים תפלה לצרה. ושם שגם החת״ס מודה בנדו״ז. וטעמו של האג״מ שאין ספק מוציא מידי ודאי, וביום הראשון ודאי הי׳ חי. וכ״כ מטעם הנ״ל אאזמו״ר בשערים מצויינים בהלכה רכא, ג. וכ״ה בשו״ת הריב״ד דלקמן.
אבל בכ״מ – ראה שו״ת יגל יעקב או״ח יג, ד. שערי צדק יו״ד קצ, ריב״ד יח. ועוד. וראה שרה״מ ג, כא והנסמן שם – דל״ש חזקת חיים שהספק על הזמן גופא. אבל אכתי איכא סברא הנ״ל דאין ספק מוציא מידי ודאי. ועוד, שיש שכתבו שגם בכיו״ב שייך חזקה, ראה שמ״ב שם, שבה״ל ב, ריג. וי״ל בטעמם, שחזקה אינו בירור כ״א שאין לבטל החזקה מחמת הספק, ראה סברא כזו לענין מילה בשו״ת תורת חסד טו. וראה כעי״ז עירובין לו, א שמספיקא לא פקעה קדושתי׳, ומיירי בספק דבין השמשות. ועד״ז בשו״ע אדה״ז שמב, א. ווראה שו״ת תשוה״נ ה, מ – ביום השני מטעם אחר, שבעניני יאצ״ט וכדו׳ היום מתחיל משקיעה אבל ראה יגדיל תורה ויאדיר לוד ב בדעת אדה״ז. ואין דבריו מוכרחים.
ויש לצרף הסברא שיאצ״ט ביום הקבורה, אבל ד״ז אהני רק לשנה הראשונה, ראה שבה״ל שם.
בשני הימים – כ״כ שערי צדק. ולמעשה ההכרעה שלא לדחות חיוב אחר, כבכל כיו״ב.
וכבר כתב הליכות שלמה יח דבר הלכה כו שבד״ז דעביד כמר עביד.
#15463