Can a bottle of non-Mevushal wine be considered Mevushal if some Mevushal wine is mixed in?

 

Strictly speaking, if mevushal is six times more, it’s considered mevushal. Some even say a majority of mevushal is sufficient.

Nevertheless, in practice, these opinions should not be followed under regular circumstances and in all these cases it should be still considered as non-mevushal in regards to the halacha of יין נסך that it becomes forbidden through a non-Jew. Therefore, it should be fully mevushal.

 

Sources:

ראה רמ״א יו״ד קכג, ה שהביא ב׳ דעות לשער כאילו המבושל מים או ברוב. ובש״ך שם יא שאם משערין במים דינו כדלקמן ח, והיינו בששה חלקים. וכ״ה בחכמ״א עה, י. אמנם, בב״י שם כתב כן בשם התשב״ץ. אבל המעיין בתשב״ץ א, כט יראה שזהו רק לשיטת גאוני מערב שבתערובת מעט דבש אינו נעשה יין נסך לפי שפסול למזבח והה״נ במבושל שאם נשתנה מראה היין אילו הי׳ מים אינו נפסל במגע. ולדידן – היינו בששה חלקים. אבל לדידן שאצ״ל ראוי למזבח יותר קרוב לומר שתלוי אם נשתנה טעמו. ובסו״ד נראה שגם בזה לא ניחא לי׳. וכבר העיר בזה בבית היין א, ז בקונדיטון יא. וכת״ש שהוא ע״פ הג״א ע״ז ב, יג בשם או״ז ע״ז קנו, שהביא בד״מ שם ג. וראה גם שו״ת שביתת יו״ט יו״ד ב ואילך מה שהעיר בזה. ובשלה״ג ע״ז י, ב שצריך שיהא ששים מן המבושל כנגד היין החי להתיר, ובהפ״מ אפשר בדוחק להתיר כשיש ששה חלקים יין מבושל כנגד יין החי. וראה שו״ת מהרש״ך ג, פה. כנה״ג קכג בהגב״י כב. שביתת יו״ט שם א.

ולמעשה, גם בהג״א כתב שאין להתיר ללא דבש כ״א בהפ״מ או במקום מנהג. והב״ד בש״ך י. ובכנה״ג בהגב״י כד. ועוד. וכן בתשב״ץ גופא סיים עלה (אחרי שהביא מגדולי הדור להתיר ברובו מבושל – כדעה הב׳ ברמ״א שם. וכ״ה בתשובות ופסקים לר״י הזקן עג (שיטת הקדמונים ע״ז ח״ג)), שאין אנו בקיאים בדרכי עבודתם ואפשר שאין נמנעים מלנסך אא״כ כולו מבושל ולכן אל ינהגו ק״ר להתיר. ולפ״ז לכתחילה צריך שיהא כולו מבושל. (אבל להעיר מכנה״ג קכג בהגב״י כה, שמפרש בד׳ התשב״ץ בסו״ד, שראוי לא לנהוג ק״ר ברוב לחוד אא״כ רבה על היין בשיעור שאם הי׳ המבושל מים לא הי׳ לו מראה יין). וגם באו״ז שהביא בהג״א שם, אף שהתיר לשער המבושל כאילו הוא מים, כתב שלכתחילה אין להתיר להרגיל לגוי שיגע בתערובת. ובשו״ת מהרש״ך שם פי׳ מדין אין מבטלין איסור לכתחילה. (ולהעיר מכעי״ז בנוגע לתערובת דבש, שאין לערב לכתחילה כדי לשתות עם הגוי – ראה כנה״ג בהגה״ט כ). ועו״ש באו״ז בגוף הענין, שאין ראי׳ להתיר בתערובת עם מבושל. וגם יש לחוש שיתירו גם בהרבה יין חי.

וכ״כ להלכה בשיורי ברכה (להחיד”א) יו”ד סי קכ”ג ס”ד להתיר רק בכולו מבושל. וכן בבן איש חי שנה שני׳ בלק ז, שאפילו שהרוב הוא יין מבושל נאסר במגע גוי.

 

 

#14395