Davening At a Slower Pace than the Minyan
Question:
Most minyonim daven very fast and I’m a slow davener. I’m familiar with the Rebbe’s horaah that one needs only to begin with the minyan, and doesn’t have to run after them.
If I recall correctly, Reb Nissen once told me that one can begin before the minyan in order to meet up with them by Shemoneh Esrei.
- Regarding Mincha: Is it better to begin Shemoneh Esrei while the minyan is beginning ashrei (and miss kadish), in order to finish in time to say kedusha.
- Regarding Maariv: I’m holding right before Shemoneh Esrei, and the chazan is already saying kadish tiskabel (after Shemoneh Esrei), may I answer the first half of that kaddish? Since there usually is a half kaddish there.
Answer:
1. Regarding mincha (according to all opinions) it is better to start Shemoneh Esrei with the minyan and miss kedushah than to begin earlier than the minyan and miss kadish after ashrei. Ideally, you should listen to a kedushah from a different minyan if possible).
2. You should answer only אמן יהא שמי׳ רבא and אמן for דאמירן בעלמא.
Sources:
א. מעשה רוקח על הרמב”ם הלכות תפילה פ”י הט”ז, שו”ת תפארת אדם סי י”ב, שו”ת ויען יוסף – פאפא סי נ”א.
ב. הנה יש שהקלו אפילו לענות ב״ה וב״ש – ראה א”א מבוטשאטש (מהדורא תנינא) סי’ נ”ז. וראה תהל”ד סי קכ”ד סק”ד. אבל בפשטות אין להפסיק בין גאולה לתפלה לעני׳ שהוא ממנהגא לחוד. ובמק״א בהסכמה לס׳ שמירת התפלה הכרענו כן גם לגבי פסוד״ז שלא לענות לפרק לאיש״ר ודאמירן בעלמא. ומה שעונים במקומו כל העניות בקדיש שלפני מערבית – אולי שכגאולה אריכתא היא שכך תיקנו. וכמו שהקדיש עצמו אינו הפסק. משא״כ בקדיש אחר שנאמר אז. ובמכ״ש מזה שהחמיר אדה״ז שלא להפסיק לאמירת בילא״ו וגם בשבת שסמיכת גאולה לתפלה קיל – החמיר שלא לומר פסוקי ושמרו. וגם שלא להכריז יעו״י, ודלא כפסק השו״ע רלו, ב ובמג״א שם. ולא התירו להפסיק רק לצורך מצוה – אדה״ז רסז, ב בכדי להוסיף מחול על הקודש. שם רצג, ב בהולך לדבר מצוה. ואפילו להוציא יד״ח הרבים בברכו – שם סט, ז. והטעם לפי שהוא מענין התפלה – ב״י רלו ד״ה ומה שנוהגים. ויתכן שלדעת אדה״ז בסידורו ג״ז אין לעשות. וראה אצלנו:
Should I answer Amen to the Beracha of Baruch Hashem said in a Nusach Sefard Minyan for Maariv?
וראה גם שו”ת אג”מ ח”ב סי ט”ז. אז נדברו חי”ד סי ל”ז. לחם שלמה סי ל”ו ועוד. וע”ע בשו”ת בצל החכמה ח”ד סי כ”ז בענין הפסק בברכת השכבינו או לאחרי’ במעריב.
#14291