Immersing Electrical Appliances
It appears that in my new coffee grinder the only two metal parts that come in contact with the coffee beans are the top and bottom burrs. The top burr is removable, but the bottom burr is not removable (according to manufacturer’s instruction manual).
Question:
Do I need to toyvel the entire appliance (I am worried about the motor) or is it enough to immerse it upside down until the bottom burr is submersed in water?
Answer:
You would have to immerse the entire Keili, if it’s not detachable, See here:
And here – Question 10:
You have an option though of wetting your hand, or a cloth from the Mikva water, then using that to cover the part that you are afraid of getting ruined.
Sources:
ראה יו”ד סימן ק”כ סעיף יב, שצריך להטביל גם ידות הכלים, ובלשון הב”י “מה לי בית תשמיש הכלי מה לי ידו”. וראה בשבט הלוי ח”ב סי’ נז סק”ג, שלכן בכלי חשמלי צריך להטביל כולו. וראה גם במנח”י ח”ב סי’ עב, ח”ג סי’ עז. וראה מטבח כהלכה יב ע׳ 287.
אבל באגרות משה יו”ד ח”א סי’ נז ונח חידש, שצריך להטביל רק מה שנוגע בהאוכל, ולא חלק הכלי החשמלי. אבל שאר הפוסקים לא נקטו כוותי׳. ובפשטות שהכל ככלי אחד. וראה גם חלקת בנימין קכ, קט. אמנם, ראה חוט שני טבילת כלים יא ע׳ מג שביאר שאא״פ מסברא לומר שהמנוע הוא כלי אחד עם הכלי. וכבר הקשו ע״ז מדעת הראב״ד כלים ג, ה בדין מוכני (שבמשנה כלים יח, ב). ויש ליישב.
ויש שר״ל שחוט חשמלי עדיף מידות, שהוא חלק מגוף הכלי. אבל מקום לומר גם להיפך כמ״ש בחוט שני שם, שחוט עשוי רק להכניס זרם ואינו מגוף הכלי. ואולי תלוי אם נמצא בחוץ או בפנים.
וכבר האריכו לדמות לדיני טומאה וטהרה שבשני כלים שנטמא האחד כמ״פ מצינו שלא נטמא השני. אבל במשל״מ כלים כח, ג שאם הוא טפל לראשון נטמא ג״כ – ראה מנח״י שם.
וכבר האריכו בטעמא דמילתא שאינו חוצץ. ואכ״מ.
ובשעת הדחק גדול, כשהחוט עשוי מפלסטיק, מקום לסמוך על דברי המקילים, בשגם שכבר כתב בחי׳ חת״ס קכ, יב שאם לא טבל ידות הכלים אינו חוזר ומברך, משום ספק. וחזי לאצטרופי הדעות לפטור כלים חשמליים מטבילה בכלל. ובפרט, שהחוט עשוי מפלסטיק, אף שבדרכ״ת קכ, מו הביא מדע״ק שגם ידות הכלים מעץ צריכות טבילה.
אמנם, בחלקים המתפרקים שאינם נוגעים לאוכל – קייל״ן שאם הטביל בלי היד כשהיא מפורק, וחזר וחיברו אין צריך לחזור ולהטבילו, כיון שהוא עצמו פטור מטבילה, ורק כשהוא מחובר דינו ככלי עצמו (ראה הנסמן בטבילת כלים פרק י סעיפים ה-ז). ולפ״ז, א”כ גם לכתחלה יכול להטבילו מפורק, בלי טבילת החלק שאינו נוגע באוכל, (כמ”ש הוא עצמו שם כשחלק ממנו היא ממין הפטור מטבילה), אף שיש המחמירים גם בזה. וראה הנסמן טבילת כלים כהלכתה בירורי הלכות ט.
ראה שם סעיף ב וברמ”א שבלחלח ידיו במי מקוה אין לחוש לאחיזת ידיו. ובט”ז שם סק”ד, שאף במים תלושין מהני כשאוחז בדיבוק בינוני, ובגר”א סק”ז דבכל ענין מהני. אבל בש”ך שם סק”ז, ובסימן קצ”ח סקל”ז משמע שמסכים לרמ”א. ובחלקת יעקב ח”ב סימן ס”א, ומנח”י ח”ג סימן ע”ז, שבשעת הדחק יש לסמוך על הט”ז. אבל עיין בשבט הלוי ח”ב סימן נ”ז, שלא מזכיר עצה זו. ועיין בחלקת בנימין סקכ”ו.
#14247