May a woman who is in Shloshim do waxing, color hair, and pedicure?

The following applies solely to a married woman, or to a girl who is of marriageable age:

Yes, you may wax and color your hair. Pedicure is permitted in case of need, and if done through someone else.

טושו”ע סי’ שפ”א ס”ו:

אשה לא תכחול ולא תפרקס בימי אבלה שכל אלו אסורים כרחיצה, ואשת איש אינה אסורה אלא תוך שבעה, אבל אחר ז’ מותרת בכל – כדי שלא תתגנה על בעלה.

וראה ברמ”א בדרכי משה סק”ג. והסמ”ע בפרישה שם סק”ו. ש”ך שם סק”ד. וראה בביאור הגר”א שם סק”ז שמציין לסי’ ש”צ ס”ה.

ובהגהת הרמ”א על המחבר סי’ ש”צ ס”ה: שאשה מותרת בנטילת שער אחר ז’, והרמ”א: “ויש אוסרים אף לאשה וכן עיקר”. וזה כשיטת הטור שפוסק כהרמב”ן והרא”ש ולא כהרמב”ם והרי”ף. אבל גם בטור שם זה רק בתספורת ממש.

וכמ”ש הטור בסוף סי’ ש”צ, לאחרי שמביא קושיית הרמב”ן על הרי”ף שכתב ‘שאשה מותרת בנטילת שער אחרי שבעה’, וז”ל הטור: על כן נראה כדברי המפרשים דנטילת שער דשרי באשה היינו במעברת סרק על פניה וטופלתו בסיד שהוא משום תכשיט שלא תתנוול על בעלה, אבל בתספורת ממש אסורה כל שלשים יום כמי האיש וכן כתב אדוני אבי הרא”ש ז”ל.

וכן בש״ך שצ, ב הביא מד׳ הב״ח שבמקום שדרכה לגלח מותרת אחר שבעה. והה״נ בנדו״ד.

וראה בפתחי תשובה שם סק”ה שמציין לזקנו שפוסק בשו”ת פנים מאירות סוף סי’ ל”ז כהרי”ף והרמב”ם דאשה מותרת לגלח אחר ז’.

 ונטילת צפרניים קיל מגזיזת שערות כמ”ש בשו”ע סי’ ש”צ ס”ז וברמ”א שם.

ובנוגע לפדיקור – כשנעשה ע״י אחר, וכש״כ ע״י גוי (ראה ט״ז שצ, ג. ש״ך ד.) אפשר להתיר במקום צורך. ולפעמים, יש להתיר מטעמי בריאות (שהרגל תהי’ יותר רכה ואולי גם יותר נעים לגוף ללכת אחרי פדיקור). ואולי גם בזה שייך שלא תתגנה על בעלה – ראה שו״ת חיים שאל ב, בדעת המחבר שהוא חומרא בעלמא.

ולצבוע השערות – ה״ז בכלל כיחול ופרכוס.

 

#12967